خبرگزاری میزاندسته بندی: جامعه ، شهری،‌ سلامت و رفاهی

چالش‌های تحصیلی کودکان طیف اوتیسم؛ از نبود کتاب درسی اختصاصی تا عدم مناسب‌سازی مدارس و کمبود معلم

گفت‌وگو|

چالش‌های تحصیلی کودکان طیف اوتیسم؛ از نبود کتاب درسی اختصاصی تا عدم مناسب‌سازی مدارس و کمبود معلم

معاون آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران به بیان توضیحاتی درباره چالش‌های تحصیلی کودکان طیف اوتیسم پرداخت و گفت: مدرسه دانش‌آموزان طیف اوتیسم باید ویژگی‌های ساختاری نظیر نور، رنگ، صدا و فضا داشته باشد که برای این کودکان مناسب‌سازی شده باشد.

خبرگزاری میزان

اوتیسم پیچیده‌ترین اختلال دوران کودکی است که علل و درمان آن ناشناخته بوده و مادام العمر است و علاوه بر فرد، خانواده و جامعه را درگیر می‌کند. یکی از چالش‌های اصلی خانواده‌های کودکان طیف اوتیسم آموزش و مشکلات تحصیلی این کودکان است و این در حالیست که آموزش مناسب و کاربردی می‌تواند نقش بسزایی در زندگی و آینده این افراد داشته باشد.

سینا توکلی، دارای مدرک دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و معاون آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران در گفت‌و‌گو با میزان ضمن اشاره به اینکه از ۹ هزار و ۴۳ عضوی که در انجمن اوتیسم ایران داریم، هزار و ۵۰۰ دانش آموز در حال تحصیل در مدارس عادی هستند، گفت: یکی از چالش‌هایی که کودکان طیف اوتیسم در مدارس عادی با آن مواجه هستند این است که معلمان در مدارس عادی این اختلال را به خوبی نمی‌شناسند و از این رو دانش‌آموزان طیف اوتیسم نمی‌توانند در مدارس تلفیق شوند.

وی با بیان اینکه شعار امسال سازمان ملل برای اوتیسم «تلفیق در جامعه» است، ادامه داد: تلفیق یک حق است نه لطف و تلفیق این کودکان در مدارس عادی باید با آگاهی مدیر، معاون، معلم و سایر والدین مدرسه صورت گیرد. لازم است این افراد بدانند که یک دانش‌آموز طیف اوتیسم که به مدرسه عادی رسیده خانواده‌اش مشقت بسیاری را تحمل و هزینه‌های بسیار سنگینی را پرداخت کرده‌اند و درمان و توانبخشی کودک به سختی پیش رفته تا به مدرسه عادی رسیده‌اند و در حال حاضر نیاز به حمایت دارد.  

نبود کتاب‌های درسی اختصاصی برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم

معاون آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران با اشاره به اینکه جلسه‌های بسیار خوبی را با سازمان آموزش و پرورش استثنایی داشتیم، افزود: امیدواریم برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم طرح درس اختصاصی داشته باشیم. ما هنوز کتاب‌های درسی اختصاصی برای این دانش‌آموزان نداریم و از این رو به طرح اختصاصی برای اوتیسم و آموزش معلمان، مدیران و معاونان کودکان استثنایی نیاز داریم.

توکلی بیان کرد: همچنین لازم است بستر فعالیت‌های آموزشی برای والدین این دانش‌آموزان نیز فراهم شود و بتوانیم به والدین آموزش‌های فرزندپروری دهیم چرا که توابخشی مبتنی بر خانواده و آموزش خانواده بخش بزرگی از روند درمان این کودکان است و این در حالیست که متاسفانه در بسیاری موارد به این مسئله توجه نمی‌شود.

وی ضمن بیان اینکه مدرسه دانش‌آموزان طیف اوتیسم باید ویژگی‌های ساختاری نظیر نور، رنگ، صدا و فضا داشته باشد که برای این کودکان مناسب‌سازی شده باشد، توضیح داد: بیش‌از سخت افزار به نرم افزار نیاز داریم و یک مدرسه طیف اوتیسم نیاز به طرح درس و معلمان خبره دارد. ممکن است یک کودک طیف اوتیسم در مسائل اولیه زندگی نظیر استفاده از سرویس بهداشتی و غذا خوردن با چالش‌هایی مواجه باشد و یک مدرسه برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم باید بتواند فضایی را فراهم کند که یک کودک طیف اوتیسم از نظر ایمنی در امنیت باشد.

کمبود معلمان ویژه دانش‌آموزان طیف اوتیسم

معاون آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران عنوان کرد: همچنین این مدارس باید معلمان آموزش دیده با رشته‌های مرتبط داشته باشد و تعدادشان کافی باشد. معلمان دلسوز در آموزش و پرورش استثنایی و مدارس اوتیسم با تعداد بیش‌از اندازه از این دانش‌آموزان کار می‌کنند و خواسته‌شان این است که از آنجایی که توانایی کنترل این تعداد دانش‌آموز را ندارند هر معلم با تعداد کمتری دانش آموز کار کند.  

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا