
این چالشها به بلاتکلیفی در نحوه تعامل با این فناوری دامن میزند.
چالش هوش مصنوعی در آموزش
مطابق یک نظرسنجی در میان دانشجویان دانشگاه در ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۹۰ درصد آنها حداقل یکبار از ChatGPT در انجام تکالیف خود استفاده کردهاند. همچنین، بررسیهای مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) نشان میدهد که استفاده دانشآموزان ۱۳ تا ۱۷ ساله از این ابزار هوش مصنوعی برای انجام تکالیف، طی یک سال اخیر دو برابر شده است.
مدیران مدارس و دانشگاهها از این بابت نگرانند، زیرا حدود هفتاد درصد آنها معتقدند که هوش مصنوعی مولد باعث کاهش توجه دقیق افراد به درس شده، و حتی حدود شصت درصد آنها، تقلب را تایید کردهاند. همچنین، بیش از نیمی از مدیران نظام آموزشی معتقدند که مدارس و دانشآموزان هنوز آمادگی مناسب در عصر هوش مصنوعی را دارا نیستند.
به نظر میرسد مشکل اصلی در این میان، عدم وجود توافق نظر در مجموعه نظام آموزشی در باره تعریف استفاده مجاز از هوش مصنوعی است. برای مثال، تنها حدود نیمی از مدیران آموزشی معتقدند که استفاده از طرح ارائه شده توسط هوش مصنوعی در نوشتن مقاله اشکالی ندارد، ضمن اینکه اختلاف نظر و سیاستها حتی در یک مدرسه نیز بهوضوح دیده میشود.
یک استاد دانشگاه سنت پیتر، در گفتوگویی اعلام کرد: «در حال حاضر من ناگزیر، هم معلم هستم و هم بازرس تشخیص تقلب هوش مصنوعی!» البته باید توجه داشت که روشها و ابزارهای موجود برای تشخیص تقلب با هوش مصنوعی نیز گاهی نادرست عمل میکنند، این استاد دانشگاهی با اشاره به افزایش موارد تقلب، از دانشجویانی انتقاد کرد که حتی برای عذرخواهی نیز از ChatGPT استفاده میکنند!
بدین ترتیب حتی دانشآموزانی که از این فناوری استفاده نکردهاند نیز گاه مجبور شدهاند برای قبولی خود، مدارکی برای اثبات ادعای خود ارائه نمایند.
هوش مصنوعی، تهدید یا فرصت؟
با تمام این توضیحات، برخی دستاندرکاران نظام آموزشی همچنان اعتقاد دارند که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی میتواند برای آموزش کاملتر، بسیار موثر باشد. به عنوان مثال، دانشگاه آمریکایی در دانشکده بازرگانی خود موسسهای برای آموزش صحیح استفاده از هوش مصنوعی راهاندازی کرده است.
به اعتقاد یک استاد زبان انگلیسی دانشگاه ایالتی کنساو،: «ChatGPT قادر است چون یک ویرایشگر سریع و تسهیلکننده تحقیقات به دانشجویان عمل کند و آنها را در سازماندهی بهتر ایدهها یاری دهد.»
مدیر عامل یک شرکت نرمافزاری با نام Securly نیز پیشنهاد میکند به جای مسدود کردن هوش مصنوعی، باید استانداردهای ایمنی مشابه آنچه برای رسانههای اجتماعی ایجاد شده، پیادهسازی شود.
روشهای جدید ارزیابی
برای استفاده بهینه از این فناوری، و مقابله با آسیبهای آن، کارشناسان و دستاندرکاران، توصیههای گوناگونی ارائه کردهاند.
از همین رو، معلمان برای مقابله با تقلب، استفاده از روشهای ارزیابی درونکلاسی مانند امتحانات شفاهی و نوشتن انشای دستی را افزایش دادهاند. همچنین، برخی از آنها مانند استیون سیسیرلی، استاد دانشگاه سنت پیتر، از دانشجویان میخواهند پروژههای خود را در گوگل داکز پیشنویس کنند تا روند نوشتن و ایدهپردازی را دنبال کنند.