ایتنافناوری

گوگل با «هوش مصنوعی» آینده جستجو در اینترنت را متحول می‌کند

این ویژگی در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان «گوگل‌آی/او» (Google I/O) معرفی شد و یک سال پس از معرفی «مرور کلی هوش مصنوعی» (AI Overviews)، نخستین ابزار گوگل که برای تقویت قابلیت‌های موتور جستجو از فناوری هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کند، عرضه می‌شود.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و شرکت مادر آن، آلفابت، در سخنرانی‌اش در این کنفرانس اعلام کرد که این «حالت هوش مصنوعی» نمایانگر بازنگری‌ کامل در مفهوم جستجو است و تاکید کرد که این قابلیت به‌تدریج در اختیار تمام کاربران گوگل قرار خواهد گرفت.

پیچای افزود: «آنچه امروز شاهدیم، ورود به مرحله‌‌ای جدید از دگرگونی پلتفرم‌های هوش مصنوعی است و دهه‌ها تحقیق علمی را به واقعیتی ملموس برای مردم سراسر جهان تبدیل می‌کند.»

به‌ گزارش سی‌بی‌‌اس‌نیوز،  یک ویدیو تبلیغاتی از این فناوری نشان می‌دهد که چگونه کار می‌کند. «حالت هوش مصنوعی» در پاسخ به سوالات طولانی و دقیق واردشده در جستجوی گوگل، تعداد جستجوهای گوگل و تعداد سایت‌هایی را که اسکن می‌کند نمایش و در عین حال به‌سرعت، یک پاسخ خلاصه‌شده را بالای پلتفرم جستجو ارائه می‌دهد. یک نوار جانبی هم با لینک‌هایی به سایت‌های مرتبط ارائه می‌شود.

گوگل همچنین اعلام کرد که در حال آزمایش یک ویژگی جدید به نام «جستجوی زنده»‌ (Search Live) است که به موتور جستجو امکان می‌دهد به سوالات در محتواهای ویدیویی و همچنین جستجوهای صوتی یا سوالاتی که کاربر شفاهی بیان می‌کنند، پاسخ دهد. به عنوان مثال، در تیزر گوگل، فردی ویدیویی از خود ضبط می‌کند که در آن با چوب‌ بستنی پل ساخته و از موتور جستجو می‌پرسد برای تقویت ساختار آن چه کاری می‌تواند انجام دهد. سپس یک صدای خودکار پاسخ می‌دهد: «برای قوی‌تر شدن، اضافه کردن مثلث‌های بیشتر به طراحی را در نظر بگیرید.»

این یعنی شما می‌توانید گوشی‌تان را بالا بگیرید، از مشکلی که با آن مواجهید ویدیویی ضبط کنید و همان لحظه از گوگل بخواهید راه‌حلی ارائه دهد و دیگر به تایپ کردن، توضیح دادن، یا جستجوهای تکه‌تکه نیازی نیست. در واقع تعامل با گوگل چیزی شبیه به صحبت با مشاور زنده و همیشه در دسترس خواهد شد. 

این شرکت مستقر در کالیفرنیا همچنین اعلام کرد که از هفته آینده مدل جدید هوش مصنوعی‌اش، یعنی «جمینای ۲.۵» (‌Gemini 2.5‌) را هم وارد موتور جستجو خواهد کرد. این شرکت جمینای ۲.۵ را «هوشمندترین مدل» خود تاکنون می‌داند.

گاجو سویلا، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی «ئی‌مارکتر» (‌eMarketer)، می‌گوید که گوگل امیدوار است که با تبدیل حالت هوش مصنوعی به بخش اصلی جستجوی خود، بتواند بدون اینکه پایگاه عظیمش را از دست بدهد، به تقاضا‌ها ‌برای هوش مصنوعی پاسخ دهد.

حرکت تازه گوگل را باید پاسخی هوشمندانه به تغییر الگو نیازهای کاربران در عصر ارتباط تصویری و صوتی دانست. کاربرانی که دیگر صرفا به دنبال «اطلاعات» نیستند، بلکه راه‌حل می‌خواهند؛ آن‌هم سریع، واضح و متناسب با نیازهای خاص خودشان.

با در نظر گرفتن موفقیت‌های «مرور کلی هوش مصنوعی»‌ (‌AI Overviews) که اکنون بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و همچنین استقبال گسترده از آزمایش‌های اولیه «حالت هوش مصنوعی»‌ (‌AI Mode)، به نظر می‌رسد گوگل نه‌تنها آینده جستجو را ترسیم می‌کند، بلکه آن را به زمان حال نزدیک‌ و نزدیک‌تر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا