اقتصادیخبرگزاری دانشجو

تشدید انحصار با تصاحب ایران خودرو توسط کروز

فیروز نادری، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با شاره به موضوع واگذاری ایران‌خودرو به کروز گفت: تغییراتی که در ساختار خودروسازی کشور در حال رخ دادن است، تأثیرات زیادی بر بازار خواهد داشت.

 

وی نحوه واگذاری را در این حوزه مهم دانست و تصریح کرد: اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه انجام این واگذاری است. واگذاری ایران‌خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور می‌تواند تنوع بازار را افزایش دهد اما روش‌های مفید دیگری برای افزایش رقابت‌پذیری وجود دارد. به این صورت که اگر شرکت‌های خودروسازی به بخش‌های مختلفی تقسیم شوند و هر کدام از این بخش‌ها به یک شرکت خاص واگذار شود، این اقدام می‌تواند از لحاظ رقابتی مفیدتر باشد.

 

وی افزود: این تقسیم‌بندی و عدم وجود انحصار باعث می‌شود که رقابت در بازار خودروهای داخلی افزایش یابد و به تبع آن کیفیت محصولات نیز بهبود یابد. در حال حاضر، شرکت‌هایی که در زمینه مونتاژ خودرو فعالیت می‌کنند، هرکدام چندین محصول مختلف تولید می‌کنند که این خود نشان‌دهنده نیاز به تغییر در ساختار فعلی است.

 

نادری نسبت به انحصارگری مجدد توسط کروز هشدار داد و گفت: نگرانی‌هایی هم در مورد واگذاری یک‌جا و متمرکز ایران‌خودرو به یک شرکت واحد وجود دارد. این نوع واگذاری ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله فساد و زد و بند در فرایند واگذاری شود. برخی معتقدند که در صورتی که واگذاری به صورت متمرکز و بدون تقسیم‌بندی انجام شود، احتمال سوءاستفاده بیشتر خواهد بود؛ چرا که انحصار موجود باعث قدرتمند شدن یک شرکت خواهد شد.

 

این کارشناس خودرو در پایان گفت: هرچند که واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی، خوب است اما باید توجه داشت که نحوه انجام این واگذاری بسیار مهم است. در صورت انجام صحیح این فرآیند، بازار خودرو از انحصار خارج شده و فضای رقابتی و تنوع در محصولات خودرویی ایجاد خواهد شد که به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود. اما در صورت ایجاد انحصار و تجمع قدرت در دستان یک شرکت خاص، بیش از پیش باعث ایجاد فساد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

اقتصادیخبرگزاری دانشجو

تشدید انحصار با تصاحب ایران خودرو توسط کروز

فیروز نادری، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با شاره به موضوع واگذاری ایران‌خودرو به کروز گفت: تغییراتی که در ساختار خودروسازی کشور در حال رخ دادن است، تأثیرات زیادی بر بازار خواهد داشت.

 

وی نحوه واگذاری را در این حوزه مهم دانست و تصریح کرد: اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه انجام این واگذاری است. واگذاری ایران‌خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور می‌تواند تنوع بازار را افزایش دهد اما روش‌های مفید دیگری برای افزایش رقابت‌پذیری وجود دارد. به این صورت که اگر شرکت‌های خودروسازی به بخش‌های مختلفی تقسیم شوند و هر کدام از این بخش‌ها به یک شرکت خاص واگذار شود، این اقدام می‌تواند از لحاظ رقابتی مفیدتر باشد.

 

وی افزود: این تقسیم‌بندی و عدم وجود انحصار باعث می‌شود که رقابت در بازار خودروهای داخلی افزایش یابد و به تبع آن کیفیت محصولات نیز بهبود یابد. در حال حاضر، شرکت‌هایی که در زمینه مونتاژ خودرو فعالیت می‌کنند، هرکدام چندین محصول مختلف تولید می‌کنند که این خود نشان‌دهنده نیاز به تغییر در ساختار فعلی است.

 

نادری نسبت به انحصارگری مجدد توسط کروز هشدار داد و گفت: نگرانی‌هایی هم در مورد واگذاری یک‌جا و متمرکز ایران‌خودرو به یک شرکت واحد وجود دارد. این نوع واگذاری ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله فساد و زد و بند در فرایند واگذاری شود. برخی معتقدند که در صورتی که واگذاری به صورت متمرکز و بدون تقسیم‌بندی انجام شود، احتمال سوءاستفاده بیشتر خواهد بود؛ چرا که انحصار موجود باعث قدرتمند شدن یک شرکت خواهد شد.

 

این کارشناس خودرو در پایان گفت: هرچند که واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی، خوب است اما باید توجه داشت که نحوه انجام این واگذاری بسیار مهم است. در صورت انجام صحیح این فرآیند، بازار خودرو از انحصار خارج شده و فضای رقابتی و تنوع در محصولات خودرویی ایجاد خواهد شد که به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود. اما در صورت ایجاد انحصار و تجمع قدرت در دستان یک شرکت خاص، بیش از پیش باعث ایجاد فساد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا