ایتنافناوری

گوگل: محتوای خبری تأثیری بر درآمد تبلیغاتی ما ندارد

گوگل در یک آزمایش بحث‌برانگیز، محتوای ناشران خبری اتحادیه اروپا را برای درصد کمی از کاربران در هشت کشور اروپایی حذف کرد و به این نتیجه رسید که اخبار تأثیر معناداری بر درآمد تبلیغاتی آن ندارد. این آزمایش، که ظاهراً با هدف ارزیابی تأثیر محتواهای خبری بر درآمد گوگل انجام شد، در واقع تلاشی برای تضعیف موقعیت رسانه‌ها در مذاکرات حق کپی‌رایت به نظر می‌رسد.

به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این آزمایش در بلژیک، کرواسی، دانمارک، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا اجرا شد. طبق اعلام پل لیو، مدیر اقتصادی گوگل، حذف محتوای خبری فقط ۰.۸ درصد کاهش استفاده از موتور جستجو را به همراه داشت و تأثیری بر درآمد تبلیغاتی شرکت نداشت. فرانسه نیز در ابتدا در این آزمایش بود، اما به دلیل هشدار دادگاه مبنی بر نقض توافقات قبلی، از آن خارج شد.

گوگل این آزمایش را به‌عنوان پاسخی به قوانین کپی‌رایت اتحادیه اروپا (EUCD) انجام داده است. این قوانین شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کنند که بابت نمایش بخش‌هایی از مطالب خبری به ناشران آنها هزینه بپردازند. گوگل در پست وبلاگ خود اعلام کرد که گزارش‌های منتشرشده درباره ارزش محتوای خبری برای این شرکت، «بسیار اغراق‌آمیز» بوده‌اند.

 

این اقدام گوگل در حالی صورت می‌گیرد که این شرکت پیش‌تر به دلیل رویکردهای مشابه در فرانسه و آلمان با جریمه‌های مربوط به اقدامات ضدرقابتی مواجه شده است. تجربه‌های مشابه در کانادا، کالیفرنیا و استرالیا نشان می‌دهد که گوگل از کاهش یا حذف دسترسی به اخبار به‌عنوان یک تاکتیک مذاکره استفاده می‌کند. در استرالیا، زمانی که گوگل تهدید کرد موتور جستجوی خود را از این کشور حذف خواهد کرد، دولت وقت با قاطعیت واکنش نشان داد و در نهایت قانونی را تصویب کرد که گوگل را به پرداخت هزینه به ناشران وادار کرد.

این آزمایش جدید احتمالاً بخشی از استراتژی گوگل برای کاهش فشارهای نظارتی و جلوگیری از پرداخت هزینه به ناشران خبری در اتحادیه اروپا است. بااین‌حال، احتمال دارد که این رویکرد باعث افزایش تنش‌های قانونی و فشارهای بیشتر از سوی مقامات اروپایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا