
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این آزمایش در بلژیک، کرواسی، دانمارک، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا اجرا شد. طبق اعلام پل لیو، مدیر اقتصادی گوگل، حذف محتوای خبری فقط ۰.۸ درصد کاهش استفاده از موتور جستجو را به همراه داشت و تأثیری بر درآمد تبلیغاتی شرکت نداشت. فرانسه نیز در ابتدا در این آزمایش بود، اما به دلیل هشدار دادگاه مبنی بر نقض توافقات قبلی، از آن خارج شد.
گوگل این آزمایش را بهعنوان پاسخی به قوانین کپیرایت اتحادیه اروپا (EUCD) انجام داده است. این قوانین شرکتهای فناوری را ملزم میکنند که بابت نمایش بخشهایی از مطالب خبری به ناشران آنها هزینه بپردازند. گوگل در پست وبلاگ خود اعلام کرد که گزارشهای منتشرشده درباره ارزش محتوای خبری برای این شرکت، «بسیار اغراقآمیز» بودهاند.

این آزمایش جدید احتمالاً بخشی از استراتژی گوگل برای کاهش فشارهای نظارتی و جلوگیری از پرداخت هزینه به ناشران خبری در اتحادیه اروپا است. بااینحال، احتمال دارد که این رویکرد باعث افزایش تنشهای قانونی و فشارهای بیشتر از سوی مقامات اروپایی شود.