گفتگو با مدیر سیمافیلم؛ جزئیاتی از پایتخت۷ و بازگشت مدیری

خبرگزاری تسنیم– مجتبی برزگر؛ برنامه پلاتو: سیمافیلم این روزها به دنبال ساخت و احیای دنبالهسازیهایی (سریالهایی) است که مخاطبان با بسیاری از آنها خاطره دارند، از سریال «نونخ» که فصل جدید آن بعد از شبهای قدر در رمضان ۱۴۰۳ به پخش رسید تا «زیرخاکی» جدید که به بالأخره به آنتن رسید. اما همان روزها خبرها درباره مذاکره و ساخته شدن فصل جدید پایتخت به انحاء مختلف در رسانهها مطرح میشد.
تا اینکه بالأخره پایتخت هفتم هم قرار است از امروز به آنتن تلویزیون برسد. سازمان صداوسیما اگرچه خیلی جدّی بهدنبال احیا و تولید سریالهای کمدی است، از طرفی دیگر به رونق الفویژههای تلویزیون نیز میاندیشد و همچنین تحول را به نظام پخش آورده است.
مهدی نقویان در کنار اعلام خبرهای جدیدی از ساختِ سریال «چمران» که در مراحل نگارش فیلمنامه قرار دارد تا پوریای ولی که با شتاب زیادی پیش میرود. خبر از ساخت سریالی درباره شهید نادر مهدوی که علی غفاری آن را میسازد و مهران مدیری که زمزمههای حضورش به عنوان کارگردان یک سریال تلویزیونی جدّیتر از گذشته هم شد.
اما با رئیس مرکز سیمافیلم درباره اتفاقات دیگر سیمافیلم و سریالسازی تلویزیون و اتفاقات مشترک با شبکه نمایشخانگی به گفتوگو نشستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه از نظرتان میگذرد:
ورود سیمافیلم به جشنواره فیلم فجر با “موسی کلیم الله” و “اشک هور”
* آقای نقویان، در ابتدا میخواهم از شما درباره ساخت سریال “موسی کلیم الله” و “اشک هور” بپرسم. در مورد موسی کلیم الله، به نظر میرسد که این پروژه تکنولوژی جدیدی را وارد سینمای ایران کرده است. تلویزیون و سیمافیلم سالها در حوزه سریالسازی فعالیت داشتهاند. اما چرا تلویزیون به سینما وارد شده و این روند چه تاثیری بر ساخت فیلمها و سریالها دارد؟
موسی کلیم الله در جشنواره فجر نشان داد که سینمای ایران در استفاده از تکنولوژی پیشرفت کرده است. این تکنولوژی به نوعی منحصر به فرد بود و به سینما وارد شد. بسیاری از کمپانیهای بزرگ فیلمسازی دنیا هم هنوز از این مدل استفاده نمیکنند، چون این دسترسیها هنوز برای بسیاری از کشورها آسان نیست. ایران در این زمینه پیش قدم شده و این اتفاق واقعاً مهم و مبارک است. البته این دستاورد به طور خاص به ساخت فیلمها و پروژههایی مثل قصههای قرآنی و دفاع مقدس مرتبط است.
از نظر من، تلویزیون همیشه به سینما به عنوان یک حوزه استراتژیک نگاه میکرده است. سینما همیشه برای ما جذاب بوده، اما در ابتدا توجه اصلی به ساخت سریالها و پر کردن آنتن تلویزیون معطوف بود. اما وقتی که این نگرانیها کمتر شد و دستمان پر شد، توجه بیشتری به سینما و تولید فیلمهای سینمایی صورت گرفت. در واقع، سیمافیلم با ورود به عرصه سینما، وارد یک مسیر جدید تولید فیلم شده که نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا نیز تأثیرگذار بوده است. این اتفاق نشان میدهد که ما در حال حرکت به سمت استفاده از تکنولوژی روز دنیا در سینما هستیم.
در سالهای آینده، برنامهریزیهای جدی برای حضور پررنگتر تلویزیون در عرصه سینما داریم. دغدغههای ما در زمینههایی مثل قصههای قرآنی و دفاع مقدس است. این موضوعات از اولویتهای سیمافیلم است. در آینده نیز شاهد این خواهیم بود که تلویزیون در تولید آثار نمایشی بیشتر وارد خواهد شد و تأثیر فرهنگی و اجتماعی زیادی خواهد داشت.
قرار بود «پایتخت ۷» ابتدا تبدیل به یک فیلم سینمایی شود
* آقای نقویان، در مورد پروژههای تلویزیونی مانند “سلمان فارسی” و “پایتخت”، آیا برنامهای برای تولید نسخه سینمایی آنها دارید؟
بله، ما در دستور کار خود داریم که اگر فرصتی فراهم شود، به تولید نسخه سینمایی این پروژهها بپردازیم. به طور خاص، این برندها برای سینما جذابیت دارند و احتمالاً با استقبال خوبی روبهرو خواهند شد. البته، در تولید سینمایی برندها چالشهایی نیز وجود دارد، چون ممکن است حساسیتها و مشکلاتی در تولید آنها پیش بیاید. برای مثال، سریال “پایتخت ۷” ابتدا قرار بود تبدیل به یک فیلم سینمایی شود، اما به دلیل شرایط و مذاکرات، در نهایت تولید سریال ادامه یافت. در مورد “سلمان فارسی”، اگر شرایط مهیا شود، طبق نظر استاد میرباقری، میتوانیم به سمت تولید سینمایی این پروژه پیش برویم، اما در حال حاضر برنامه مشخصی برای تولید سینمایی این سریال نداریم.
هیچ وقفهای در سریال «حضرت موسی(ع)» وجود ندارد
* اخیراً خبری از سریال حضرت موسی به گوش رسید. آقای حاتمیکیا اشاره کردند که تولید این سریال پس از جشنواره فجر آغاز خواهد شد. آیا میتوانید در مورد این پروژه و استودیویی که در دست ساخت است و رئیس صداوسیما آن را یکی از مهمترین استودیوهای تولید مجازی فیلم در آسیا عنوان کرد، توضیح دهید؟
تولید سریال حضرت موسی بهطور مداوم ادامه دارد. هیچ وقفهای در تولید این سریال وجود نداشته و تمامی مراحل از جمله پیشتولید و پستولید در حال انجام است. ما از تکنولوژیهای جدید مانند استفاده از ویدیوهایی که در بازی ویچال قرار دارند، استفاده میکنیم. این پروژه با سرعت در حال پیشرفت است و پیمانکاران شبانهروز در حال کار هستند تا پروژه تا اوایل سال ۱۴۰۴ آماده شود.
استودیوی جدید ما که برای این سریال در حال ساخت است، به سرعت در حال تکمیل است و امکانات آن میتواند به پروژههای دیگر بعد از اتمام “موسی کلیم الله” کمک کند. این استودیو یک خدمت بزرگ به سینمای ایران میکند. با استفاده از این استودیو، سینماگران و تولیدکنندگان میتوانند از تکنولوژیهای روز دنیا بهرهبرداری کنند. مانند شهرک غزالی که برای تولیدکنندگان سریالها در نظر گرفته شده، این استودیو نیز برای پروژههای مختلف سینمایی و تلویزیونی قابل استفاده خواهد بود. ما در تلاش هستیم که این تکنولوژیهای جدید در خدمت پروژههای بعدی و سینمای ایران قرار گیرد و شاهد تحولی در تولیدات نمایشی کشور باشیم.
چالشهای سال ۱۴۰۳ برای سیمافیلم
* آقای نقویان از این بحث بگذریم؛ سال ۱۴۰۳ سالی پر از چالشها و تغییرات برای سیمافیلم بود. از یک سو با از دست دادن شخصیتهای مهمی همچون شهید آیتالله رئیسی و برخی مسائل اجتماعی دیگر، و از سوی دیگر تغییرات در ساختار سیمافیلم و تلویزیون. میخواهم بدانم که این تغییرات چگونه بر روند کاری شما تأثیر گذاشت و چگونه با آن مواجه شدید؟
بله، سال ۱۴۰۳ سال سختی بود. نه تنها در بعد اجتماعی با از دست دادن شخصیتهای بزرگی مثل شهید آیتالله رئیسی و سایر وقایع مهم، بلکه در سیمافیلم نیز شاهد تغییرات زیادی بودیم. یکی از مشکلات این بود که کنداکتور تلویزیون به خاطر این تحولات تغییر کرد و ما مجبور شدیم خود را با شرایط جدید وفق دهیم. اما در عین حال، تلاش کردیم که این تغییرات به ضرر کیفیت تولیدات تلویزیونی نرسد. بهویژه در قسمت سریالسازی، سال گذشته به دلیل برخی مشکلات، مجبور به پخش برخی سریالهای تکراری شدیم تا وضعیت تولید به حالت نرمال برسد.
ادغام ساختاری در سیمافیلم و افزایش تعداد سریالها
* به نظر میرسد که یکی از تغییرات عمده در سیمافیلم، ادغام ساختاری در گروههای مختلف فیلم و سریال و تغییرات در نظام پخش بوده است. این تغییرات چه تأثیری بر روند تولید و پخش سریالها داشت و بهویژه در سال ۱۴۰۳ این تغییرات چگونه به اجرا درآمد؟
سال گذشته، به ویژه تابستان ۱۴۰۲، ما ادغام ساختاری را در گروههای مختلف فیلم و سریال در معاونت سیما انجام دادیم که این یک تحول بزرگ بود. این تغییرات باعث شد که تمرکز بیشتری بر تولیدات نمایشی تلویزیون ایجاد شود و سرعت تولید سریالها افزایش یابد. سال ۱۴۰۳، ما شروع به تولید سریالهایی کردیم که اکنون ۱۴ یا ۱۶ دوربین روشن داریم و تولیدات به حد مطلوب رسید. پیش از این، انتقاداتی در خصوص کمیت و کیفیت سریالها مطرح بود، اما با این تغییرات توانستیم به تولیدات بیشتری برسیم و تعداد سریالهای پخش شده در آنتن را بالا ببریم. حالا دیگر دغدغهای در زمینه کمیت سریالها نداریم.
نقدها و واکنشها به تغییرات ساختاری سیمافیلم
* با توجه به تغییرات اخیر در سیمافیلم و تغییرات ساختاری، نقدهایی از سوی برخی رسانهها و منتقدین مطرح شده است. آیا این نقدها تأثیری بر روند کار شما داشتهاند و بهویژه در سال ۱۴۰۳ این تغییرات چه نتایجی داشته است؟ همچنین برنامههای شما برای سالِ آینده چه خواهد بود و به چه نکاتی توجه بیشتری خواهید داشت؟
نقدهایی که در سالهای گذشته به ساختار تلویزیون و سیمافیلم وارد شده بود، بیشتر مربوط به تغییرات ساختاری و ادغامهایی بود که انجام دادیم. خیلیها این سوال را میپرسیدند که آیا این تغییرات به نتیجه خواهد رسید یا نه. اما امروز که به نتایج این تغییرات نگاه میکنیم، میبینیم که تعداد سریالهای پخش شده از آنتن تلویزیون افزایش یافته و کیفیت کارها نیز در حال بهتر شدن است. در سال ۱۴۰۳، در نظرسنجیها مخاطبان به تولیدات ما توجه بیشتری نشان دادهاند و این موضوع نشاندهنده موفقیت تغییرات ساختاری است. اگر در سال گذشته این تغییرات به نتیجه نرسیده بود، ممکن بود انتقادها بیشتر باشد، اما امسال که نتیجه آن را میبینیم، نقدها به سمت عملکرد ما و کیفیت سریالها تغییر کرده است.
از ابتدای سال ۱۴۰۳، ما تمرکز بیشتری روی افزایش کیفیت سریالها داریم. تعداد مخاطبان تلویزیون در نظرسنجیها نشاندهنده این است که تولیدات ما بهویژه در نیمه اول سال از نظر جذب مخاطب موفقتر بوده است. ما قصد داریم از این به بعد هم روی کیفیت کارهای خود تمرکز کنیم و در عین حال به تولید سریالهای بیشتری بپردازیم. هدف ما این است که تلویزیون همواره برای مخاطب جذاب باشد و پیامهای فرهنگی و اجتماعی به بهترین شکل ممکن به گوش مردم برسد. امیدواریم در سالهای آینده، سیمافیلم بتواند در حوزه تولیدات نمایشی و سریالها به استانداردهای بالاتری برسد.
توجه به کارهای مناسبتی
* در سال ۱۴۰۳ به سمت کارهای مناسبتی رفتید و حتی خبر داریم که برای ایام محرم سال آینده سریالی تحت عنوان «مهمان کشی» را تدارک دیدید. به ویژه برای نوروز «پایتخت» و برای رمضان ۱۴۰۳ «نونخ» و «زیرخاکی» جدید را هم داشتید. در این راستا، آیا برنامهای برای تولید کارهای ویژه دیگری در آینده دارید و چه نکاتی را برای تولید آثار مناسبتی در نظر میگیرید؟
بله، تولیدات مناسبتی همیشه جزء اولویتهای ما بوده است. امسال برای محرم و ماه رمضان تولیدات ویژهای داشتیم، مثل سریال “پایتخت” برای ماه رمضان و “زیر خاکی” و “نون خ” که خیلی مورد استقبال قرار گرفتند. برای سال آینده هم بهویژه برای محرم و ماه رمضان برنامههایی داریم که قطعاً با محتوای جذاب و تأثیرگذار آماده خواهند شد. کارهای موفق دیگری مانند “سوجان” که در حوزههای استانی نیز تولید شده بود، نشان از توجه ما به تولیداتی است که هم برای مخاطب جذاب باشد و هم در آنها به محتوا و پژوهش دقت بیشتری شده باشد. این اقدامات برای ما بسیار مهم است.
شبکهها تبدیل به پخشکننده شدند؟
* شما به نکتهای اشاره کردید که شبکهها تبدیل به پخشکننده شدهاند. برخی منتقدان این تغییرات را نه بهطور مثبت بلکه بهعنوان ضعفی برای تولیدات تلویزیونی میدانند. نظرتان درباره این انتقادات چیست و آیا این تغییرات در ساختار سیمافیلم بر کیفیت سریالها تأثیر گذاشته است؟
به نظر من، کلمه “پخشکننده” باید با نگاه مثبتتری مورد توجه قرار گیرد. در واقع، شبکهها وظیفه دارند تا آنتنها را به درستی مدیریت کنند و از آنها برای پخش محتواهای مختلف استفاده کنند. البته وظیفه پخشکننده فقط این نیست که سریالها را روی آنتن ببرد بلکه باید در انتخاب و زمانبندی آنها دقت کند. در سیمافیلم، نظارت بر کیفیت تولیدات و محتوای فیلمنامه در تمامی مراحل تولید بر عهده ماست. حتی اگر سریالی خارج از معاونت سیما تولید شود، چون از آنتن سیما استفاده میکند، نظارت دقیق از سوی معاونت سیما و سیمافیلم اعمال میشود. این تغییرات ساختاری در واقع باعث شده که همه بخشها تحت یک چتر واحد قرار گیرند و کیفیت تولیدات به شکل بهتری کنترل شود.
تولید سریالهای تاریخی و پروژههای بزرگ سیمافیلم
شما به موضوع سریالهای تاریخی و شخصیتهای مهم تاریخی اشاره کردید. البته یک نوع انتقادی هم از طرف مقام معظم رهبری در دیدار با دستاندرکاران کنگره جعفر بن ابیطالب مطرح شد که سریالهایی همچون جعفر بن ابیطالب و حضرت حمزه و… ساخته شوند. وضعیت این پروژهها چگونه است و آیا در سالهای آینده شاهد تولید چنین سریالهایی خواهیم بود؟
بله، تولیدات تاریخی همیشه بخشی از اولویتهای ما هستند، به ویژه پروژههایی که شخصیتهای مهم تاریخ اسلام و ایران را روایت میکنند. سریال حضرت جعفر بن ابیطالب و سلمان فارسی جزو پروژههایی هستند که در دستور کار ما قرار دارند. این پروژهها به دلیل پیچیدگیهای تحقیقاتی، نگارشی و تولیدی زمانبر هستند و معمولاً هزینه زیادی نیز دارند. در حال حاضر تحقیقات و نگارش فیلمنامه برای این پروژهها ادامه دارد و به محض آماده شدن فیلمنامه، تولید آنها آغاز خواهد شد. این پروژهها برای تلویزیون مهم هستند زیرا علاوه بر ارزشهای تاریخی، میتوانند پیامهای فرهنگی و اجتماعی مهمی را به مخاطبان منتقل کنند.
ساخت سریالهایی درباره شهید رئیسی نیاز به زمان بیشتری برای پژوهش دارد
* در خصوص تولید محتوا درباره وقایع اخیر، مانند شهادت شهید رئیسی و مسائل مهم دیگر، چه برنامههایی در سیمافیلم دارید؟ آیا برای سالگرد این وقایع و تولید سریالها و مستندهای مرتبط با آنها برنامهریزی کردهاید؟
تولید محتوا در واکنش به وقایع روز و مهم کشور، به ویژه وقایعی همچون شهادت شهید رئیسی، مسئولیت سنگینی است. چنین پروژههایی نیاز به دقت و توجه ویژه دارند تا هم از نظر کیفی به استانداردهای لازم برسند و هم از نظر محتوایی حساسیتها رعایت شوند.
ما در سیمافیلم در حال آمادهسازی فیلمنامههایی هستیم که به وقایع اخیر بپردازند، از جمله پروژههایی که به زندگی و شخصیت شهید رئیسی و شهدای دیگر توجه دارند. البته تولید چنین پروژههایی به دلیل حساسیتهای تاریخی و اجتماعی، نیاز به زمان بیشتری برای پژوهش و تولید دارد. در حال حاضر پروژههایی برای سالگرد شهادت شهید رئیسی و سایر شهدای بزرگ در دست اقدام است. امیدواریم که این پروژهها بهزودی آماده پخش شوند و بتوانیم آنها را در قالبهای مختلف، از جمله مستند یا مینیسریال، برای مخاطبان به نمایش بگذاریم.
با حمایتهای سازمان و مدیران، ما به دنبال ایجاد تنوع بیشتری در تولیدات تلویزیونی هستیم. تاریخ اسلام، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ دفاع مقدس و حتی تاریخ پهلوی از جمله زمینههایی هستند که در تولیدات آینده ما جایگاه ویژهای دارند. این تنوع در ژانرها باعث میشود که مخاطبان با سلیقههای مختلف بتوانند به محتوای تلویزیون جذابیت بیشتری داشته باشند. تولید این گونه آثار از نظر تحقیقاتی و تولیدی پیچیده است، اما با حمایتهای مدیران و همکاران سیمافیلم، ما توانستهایم پروژههای متنوع و جذابی را آماده کنیم که امیدواریم به زودی به دست مخاطبان برسد.
سریال حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) به کجا رسید؟
* آقای نقویان، در جشنواره فجر، آقای جواد افشار در مورد سریال حضرت معصومه سلاماللهعلیها صحبت کردند. ایشان از روند تولید این پروژه گفتند که هنوز بهطور کامل به پایان نرسیده است. در مورد این سریال چه خبرهایی دارید و آیا این پروژه در دستور کار شما قرار دارد؟
پروژه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) ابتدا انجام شد، اما به مدت یکی دو سال متوقف شد. حالا دوباره کار راه افتاده و پیشتولید ابتدایی در حال انجام است. فیلمنامه در حال چکشکاری و تقویت درام است و انشاءالله در سال ۱۴۰۴ تولید آن آغاز خواهد شد. تهیهکننده آن آقای بهروز مفید انتخاب شدهاند و امیدواریم پروژه بهزودی تحت کارگردانی جواد افشار وارد مرحله تولید شود.
پروژه پوریای ولی و شهید چمران
* در کنار پروژه حضرت معصومه، سریالهایی مانند پوریای ولی و شهید چمران هم در دست تولید قرار دارند. وضعیت این پروژهها به کجا رسیده است؟
پروژه پوریای ولی در حال بازنویسی فیلمنامه است و در حال حاضر در مرحله پیشتولید قرار دارد. فیلمنامه در حال تکمیل است و بعد از اتمام این مرحله، تولید رسمی آغاز خواهد شد. در مورد شهید چمران هم، فیلمنامه در حال نگارش است و اواخر سال ۱۴۰۳ به پایان رسید.
چالشهای تولید سریال «پایتخت ۷»
* یکی از سریالهایی که همیشه مورد توجه مردم بوده، پایتخت است. بهویژه در مورد فصل هفتم آن، مردم بسیاری از شما و آقای سیروس مقدم تشکر کردهاند. چقدر این مسیر سخت بود تا پایتخت به فصل هفتم رسید؟
همانطور که آقای سیروس مقدم گفتند، مذاکره برای ساخت پایتخت مثل زایمان است؛ سخت است ولی نتیجه شیرین است. جمع کردن بازیگران و تیم تولید برای پایتخت کار بسیار دشواری است، بهویژه که بازیگران اصلی این سریال حالا دیگر چهرههای شناختهشدهای هستند. در ابتدا بهطور شخصی میگفتم که شاید این پروژه نشود، اما با حمایتهای درونسازمانی و تلاش تیم تولید، توانستیم خانواده پایتخت را دوباره گرد هم بیاوریم و فصل هفتم این سریال ساخته شود. این فرآیند کار سختی بود، ولی نتیجهاش قطعاً شیرین خواهد بود.
چقدر به خانواده شدنِ «پایتخت۷» توجه شده؟
* در فصل ششم پایتخت، خانواده نقی معمولی در مقایسه با فصلهای قبلی دچار تغییراتی شد. چطور توانستید این ویژگیها را در پایتخت ۷ بهبود ببخشید و چقدر به این موضوع اهمیت دادید که خانواده ایرانی در این فصل باز هم پررنگ باشد؟
دغدغه اصلی ما در «پایتخت۷» این بود که همان شیرینی و حس خوب خانواده ایرانی را که در فصول قبلی داشتیم، در این فصل هم ادامه دهیم. در فصل ششم ممکن است خانواده ایرانی کمی ضعیفتر نشان داده شده باشد، ولی در فصل هفتم با تمهیدات جدید، خانواده ایرانی بهویژه در بحث ازدواج و زندگی مشترک پررنگتر از قبل شده است. در این فصل، توجه بیشتری به سبک زندگی ایرانی اسلامی شده است که امیدواریم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
برند پایتخت و نقدهای رسانهای
* پایتخت بهعنوان یک برند شناختهشده، همیشه نقدهای زیادی از رسانهها و کانالهای مجازی دریافت کرده است. این نقدها و حواشی چطور بر روند تولید پایتخت تأثیر میگذارد؟
وقتی یک برند محبوب میشود، نقدهای منفی نیز بهطور طبیعی به آن افزوده میشود. دغدغه ما در تولید «پایتخت۷» این بود که نقاط قوت این سریال را تقویت کنیم و از تکرار نقاط منفی در فصلهای قبلی جلوگیری کنیم. در «پایتخت۷» سعی کردیم که آن شیرینی که مردم در فصول گذشته از این سریال دیدهاند، دوباره زنده کنیم. در مورد مسائل مالی و دستمزدها هم باید بگویم که وقتی یک سریال به برند تبدیل میشود، سرمایهگذاریهای زیادی روی آن انجام میشود. این یک تعامل دوطرفه است که در نهایت به سود تلویزیون و تولیدکنندگان میرسد.
پایتختیها دستمزدهای عجیب و غریب گرفتند؟
* در برخی نقدها مطرح میشود که دستمزدهای بازیگران پایتخت بسیار بالا است. آیا این انتقادها با واقعیت همخوانی دارد؟
دستمزدها همیشه بر اساس پروژه و برند سریال متغیر است. وقتی یک سریال تبدیل به برند میشود، بهطور طبیعی هزینههای تولید و دستمزد بازیگران نیز افزایش مییابد. پایتخت بهعنوان یک برند تجاری، سرمایهگذاریهای زیادی را جذب میکند که نهتنها تولید را ممکن میسازد، بلکه منفعتهای مالی زیادی برای تلویزیون به همراه دارد. این نوع سرمایهگذاریها چیزی غیرمعمول نیست و در نهایت منجر به تولید آثار باکیفیت میشود. من این قول را به شما میدهم اتفاقات اقتصادی که در این سریال افتاده، نامتعارف نیست.
شاید آژانس دوستی به سمت آژانسهای مجازی برود
* خبر خوبی که از همایش «افق رسانه» منتشر شد به احیای برندهای تلویزیونی و پروژههایی مانند «آژانس دوستی» و «کارآگاه علوی» برمیگشت که در حال طراحی مجدد هستند؛ ماجرا از چه قرار است؟ برخی از این عوامل در قید حیات نیستند مثلِ فردوس کاویانی که نقش محوری سریال «آژانس دوستی» را ایفا میکرد. چطور قرار است این نوع سریالها پیش بروند؟
احیای برندها یک نکته مهم است، مخصوصاً زمانی که بعد از چند سال به سمت پروژههایی با برندهای قدیمی میرویم. بعضی از بازیگران دیگر در قید حیات نیستند و ما مجبوریم طرحهایی جدید با توجه به تحولات اجتماعی ایجاد کنیم. به عنوان مثال، “آژانس دوستی” ممکن است به سمت “آژانسهای مجازی” برود تا به روز باشد و مخاطب را با خود همراه کند. در مورد بازیگران درگذشته هم تمهیداتی برای حفظ هویت سریالها در نظر گرفته میشود.
انحصاری نداریم و دنبال انحصار درست کردن هم نیستیم
* چندی پیش شما درباره رقابت شبکه نمایش خانگی با تلویزیون صحبت کرده بودید. به نظرتان، این رقابت چگونه در حال پیشرفت است؟ اخیراً آقای مولایی تهیهکننده شناخته شده سریال ماندگار «بانوی عمارت» از علاقهمندی خود به همکاری با تلویزیون صحبت کردهاند. آیا به نظر شما همکاری با تلویزیون برای برخی از سازندگان مشکلساز است؟ آیا انحصاری وجود دارد که کار را سخت کند؟
رقابت در این حوزه بسیار جذاب است و باعث تقویت هر دو بخش میشود. ما هیچگاه تلاش نکردهایم که از این رقابت عقب بمانیم، اما در تولید سریالها باید نکات زیادی را مدنظر قرار دهیم. متأسفانه، برخی از پلتفرمها در تولیدات خود خارج از عرف ایرانی و اسلامی عمل میکنند که این موضوع میتواند به نتیجهای منفی در جذب مخاطب منتهی شود. به عنوان مثال، در مورد سریالهایی همچون پایتخت، محتوای سالم و رعایت خطوط قرمز باعث جلب بیشتر مخاطب میشود. وقتی که ما میبینیم سریالی با محتوای سالم و متناسب با فرهنگ ایرانی مخاطب زیادی جذب میکند، به این نتیجه میرسیم که این راه درست است.
نکتهای که آقای مولایی اشاره کردند صحیح است. تلویزیون همچنان برای بسیاری از مردم جذاب است، زیرا از دورترین شهرها هم قابل مشاهده است. اما در برخی مواقع همکاری با تلویزیون میتواند برای سازندگان دشوار باشد. به ویژه در مواردی که برخی شبکهها به صورت انحصاری با تیمهای خاص همکاری میکنند. ما در تلویزیون تمام تلاش خود را میکنیم تا شرایط برای همکاری با تهیهکنندگان و کارگردانان بهینه شود و همکاریهای گستردهتری داشته باشیم. البته این موارد مربوط به مسائل داخلی است که باید برای ایجاد فضای همکاری بهتر، تدابیر لازم اتخاذ شود.
تولیدات مشترک با شبکههای نمایش خانگی و مشکلات در محتوا
* آیا به نظر شما، رقابت بین تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باعث پیچیدهتر شدن تولید سریالها شده است؟ به ویژه در زمینه محتوا و رعایت اصول فرهنگی.
بله، رقابت با شبکه نمایش خانگی باعث پیچیدگی در تولید سریالها شده است، اما این پیچیدگی هم در بسیاری از موارد به رشد صنعت کمک کرده است. نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که برخی پلتفرمها در تولیدات خود به سمت تابوشکنی میروند که به نظر میرسد نتایج منفی به همراه داشته باشد. در حالی که تلویزیون تلاش میکند تا اصول فرهنگی و ایرانی را در تولیدات خود رعایت کند و به همین دلیل است که سریالهای تلویزیونی در بسیاری از موارد مخاطب بیشتری جذب میکنند. ما در سیما برنامههایی را راهاندازی کردهایم که به بررسی آمار بازدید سریالها پرداخته و متوجه شدیم که تولیداتی که مطابق با استانداردهای فرهنگی و خانوادگی هستند، بیشتر توجه مخاطب را جلب میکنند.
توجه به زندگی ایرانی و معرفی بازیگران جدید
* با توجه به مشکلات موجود در تولیدات، چگونه میتوان از ظرفیتهای جدید در تولید سریالها استفاده کرد؟ آیا به نظرتان باید به معرفی بازیگران جدید و متنوع از شهرهای مختلف توجه بیشتری شود؟
بله، قطعاً. یکی از دلایلی که تلویزیون به عنوان یک رسانه مهم شناخته میشود، توجه به معرفی بازیگران جدید و معرفی فرهنگهای مختلف ایرانی است. به طور طبیعی، تلویزیون به دلیل پخش در سراسر کشور، فرصتی عالی برای معرفی هنرمندان از مناطق مختلف ایجاد میکند. در حال حاضر، با توجه به محدودیتهایی که در این صنعت وجود دارد، بیشتر به بازیگران از شهرستانها توجه داریم تا بتوانیم تنوع بیشتری در انتخاب بازیگران داشته باشیم. این موضوع به تقویت محتوای ایرانی و معرفی سبک زندگی ایرانی در سریالها کمک میکند.
* اخیراً شما اشاره کردید به همکاری با شبکه نمایش خانگی و درخواستهایی که برای پخش سریالها وجود دارد. آقای دکتر جبلی هم در صحبتهای خود بیان کردند که هیچ مشکلی برای همکاریهای مشترک بین تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ندارند. نظر شما در این باره چیست؟
بله، همانطور که آقای دکتر جبلی هم اشاره کردند، ما هیچ مشکلی برای تولید آثار مشترک با شبکه نمایش خانگی نداریم. نکتهای که در این میان مهم است رعایت استانداردهای تلویزیون در پخش آثار است. آنتن تلویزیون باید طبق قوانین و اصول خاص خود مدیریت شود و ما در تلویزیون تلاش میکنیم تا محتوای خانوادهمحور و مطابق با خطوط قرمز فرهنگی خود را پخش کنیم. اگر شبکههای نمایش خانگی هم همین اصول را رعایت کنند، همکاری مشترک بین تلویزیون و آنها میتواند به نفع هر دو طرف باشد.
مذاکرات و همکاریهای آینده با پلتفرمهای مختلف
* آیا برای همکاریهای آینده با پلتفرمهای نمایش خانگی مذاکراتی داشتهاید؟ به خصوص در زمینه تولید سریالهایی که در تلویزیون پخش میشوند و بعد به شبکههای نمایش خانگی منتقل میشوند.
بله، ما به طور جدّی با چندین پلتفرم نمایش خانگی در حال مذاکره هستیم. در واقع، اگر سریالی که در تلویزیون پخش میشود مورد توجه این پلتفرمها قرار گیرد، ما برای همکاری و پخش آن در پلتفرمهای مختلف آمادهایم. در این زمینه، مشابه همان روندی که در سینما شاهد آن هستیم که فیلمهای سینمایی توسط تلویزیون خریداری شده و پخش میشود، در مورد سریالها نیز چنین همکاریهایی میتواند شکل بگیرد.
پایتخت ۷ و ماجرای پخش از پلتفرمها؟!
* در مورد سریال «پایتخت ۷»، آیا این سریال قرار است در پلتفرمهای نمایش خانگی نیز پخش شود؟
در مورد «پایتخت ۷»، هنوز مشکلاتی از نظر قرارداد بین ما و پلتفرمهای مختلف وجود دارد که باعث شده تا الآن توافقی برای پخش این سریال در پلتفرمهای نمایش خانگی صورت نگیرد. البته این پرونده هنوز باز است و ممکن است در آینده به نتیجه برسد. ما همچنان آماده مذاکره با پلتفرمها هستیم، اما تاکنون در این زمینه به توافق نهایی نرسیدهایم. در مجموع، هدف ما این است که اگر شرایط همکاری فراهم باشد، با پلتفرمهای مختلف وارد همکاری شویم و سریالها را در فضایی متناسب با استانداردهای تلویزیون پخش کنیم.
ساخت سریالی درباره شهید نادر مهدوی
* آقای نقویان؛ وقتی فیلم شهید صیاد شیرازی را از پرده نقرهای دیدم حسرت خوردم ۱۰ سال در تلویزیون درباره این شهید بزرگوار پژوهش شد و به سرانجامی نرسید. درباره صدام و بسیاری از شخصیتهای منفی و مثبتِ دیگر میتوان سریال تولید کرد که برای نسل امروز جامعه کاربرد دارد. کارهای استراتژیکی از این دست در دستور کار دارید؟
بله، واقعاً در خصوص برخی شخصیتهای تاریخی مانند شهید صیاد شیرازی، که مدتهاست دربارهاش در تلویزیون پژوهشهایی انجام میشود، لازم است که سریالهایی ساخته شود تا حق مطلب به درستی ادا شود. در مورد شخصیتهایی مانند صدام هم که جنایات زیادی انجام داده، لازم است نسل جدید دربارهاش بیشتر بداند.
در حال حاضر در سازمان عزم جدی برای پخش آثار تاریخی داریم و برای مثال در حال تولید یک سینمایی و مینی سریال درباره شهید نادر مهدوی هستیم که انشاءالله سال آینده در جشنواره فجر پخش خواهد شد. این پروژه به دلیل ویژگیهای جنگی و رزمی شهید مهدوی، به ویژه در عرصه جنگ دریایی، تولید ویژهای خواهد بود.
این پروژه در حال حاضر در دست تولید است و کارگردانی آن را آقای علی غفاری بر عهده دارد. تحقیقات فیلمنامه شروع شده و به صورت جدی در حال بازنویسی است. انشاءالله سال آینده سینمایی این پروژه به جشنواره فجر خواهد رسید. با توجه به ویژگیهای رزمی و جنگ دریایی شهید مهدوی، این پروژه از جذابیتهای زیادی برخوردار خواهد بود و امیدواریم که مخاطبان از آن استقبال کنند.
مهران مدیری برای تلویزیون سریال میسازد؟
* بگذارید گفتوگو را با این سؤال به پایان برسانیم؛ آیا برنامهای برای همکاری با مهران مدیری یا سایر هنرمندان کمدی تلویزیون دارید؟ آیا میتوانیم منتظر پروژههای جدید از این هنرمندان باشیم؟
مهران مدیری یکی از گزینههای محتمل برای همکاری با تلویزیون است. امیدواریم که در آیندهای نزدیک شاهد پروژههای جدید و جذابی از آنها باشیم.
انتهای پیام/