اخبار فرهنگیخبرگزاری تسنیم

کودکان قربانی جنگ تعرفه‌های ترامپ/ چین تماشاگر می‌شود؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در حالی که جنگ تجاری میان آمریکا و چین شدت می‌یابد، صنایع فرهنگی نیز با چالش‌های جدیدی مواجه شده‌اند. رویترز در خبری اعلام کرد که چین در واکنش به افزایش تعرفه‌های کالاهای وارداتی چینی توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، واردات فیلم‌های هالیوودی را فوراً محدود خواهد کرد.

چین با این تصمیم در واقع یکی از مهمترین کالاهای فرهنگی آمریکا را هدف قرار داده است؛ هرچند بنا بر نظر کارشناسان، تأثیر مالی این اقدام اندک است؛ چراکه فروش فیلم‌های هالیوودی در سال‌های اخیر در چین به طور چشمگیری کاهش یافته و از سوی دیگر، فیلم‌های چینی عملکرد بهتری نسبت به فیلم‌های هالیوودی داشته‌اند؛ به‌طوری که فیلم “Ne Zha2” با پشت سر گذاشتن “درون و بیرون ۲” به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ انیمیشن تبدیل شد. 

چالش‌های پیش آمده با اعمال تعرفه‌های ترامپ تنها به فیلم محدود نشده. دیگر صنایع فرهنگی نیز خود را در آستانه ورود به موانعی جدید می‌بینند؛ آن هم پس از دوران کرونا و رکودی که تجربه کرده بودند. صنعت اسباب‌بازی از جمله این صنایع است. 

 با اجرای تعرفه‌های جدید ترامپ بر واردات کالاهای چینی به آمریکا، شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌های کوچک در حال دست و پنجه نرم کردن با افزایش هزینه‌ها و عدم قطعیت در زنجیره تأمین هستند. این وضعیت نه تنها قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه منجر به کاهش حاشیه سود و سقوط احتمالی شرکت‌های کوچک‌تر خواهد شد که هنوز از شوک‌های ناشی از همه‌گیری، هرج و مرج حمل‌و‌نقل و تورم بهبود نیافته‌اند.

The Toy Book در گزارشی به نقل از گرگ ایهرن، رئیس اتحادیه اسباب‌بازی‌ها، نوشت: «همه درگیر اقتصاد شده‌اند، اما فراموش کرده‌اند که این مسأله تأثیر مستقیم بر خانواده‌های آمریکایی و دسترسی کودکان به اسباب‌بازی‌هایی که برای رشد آن‌ها ضروری است، دارد. شرایط به گونه‌ای است که تا فصل بازگشایی مدارس ممکن است قیمت‌ها تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کنند.»

در این میان، اتحادیه اسباب‌بازی‌ها در تلاش است تا اسباب‌بازی‌ها را از شمول تعرفه‌گذاری خارج کند. این اتحادیه به رهبری کترین بلویو با هدف حفظ دسترسی به اسباب‌بازی‌های ایمن و ارزان، در حال تشکیل ائتلافی جهانی است. گام‌های آن‌ها شامل ارتباط با نمایندگان تجاری ایالات متحده، سنا و کنگره و فعالیت‌های مختلف رسانه‌ای است. از سویی دیگر، اتحادیه در حال ارائه آموزش‌ها و اطلاعات مورد نیاز به شرکت‌ها، خصوصاً کوچک و متوسط، است تا بتوانند در خصوص دسترسی به منابع اطلاعاتی صحیح و به‌روز اقدام کنند.

هم‌اکنون بیش از ۲۰ انجمن و سازمان بین‌المللی بیانیه‌ای مشترک علیه تعرفه‌ها بر اسباب‌بازی‌ها را امضا کرده‌اند. برخی کشورها مانند ویتنام نیز خواستار توافق جهانی برای حذف تعرفه‌ها به منظور تضمین دسترسی به اسباب‌بازی‌های ایمن و مقرون به صرفه شده‌اند.

با این حال، کوچک‌ترین زیان‌دیدگان این تعرفه‌ها کسب‌وکارهای کوچکی هستند که توانایی جذب هزینه‌های اضافی را ندارند. به عنوان مثال، بنیان‌گذار Baby Paper، ساری ویاز، می‌گوید: «ما امیدوار بودیم که شرایط به نفع ما تغییر کند، اما پیامدهای تعرفه‌ها ممکن است مجبورمان سازد که درهایمان را ببندیم، نه به خاطر محصول شکست‌خورده، بلکه به دلیل سیاست‌هایی که بقا را غیرممکن ساخته‌اند.»

این وضعیت در حالی رخ داده که برخی توزیع‌کنندگان همچون Toothbrush Toys و Starlux Games همزمان با افزایش ناگهانی قیمت تولید، خواستار تغییر در سیاست‌های تجاری از سوی مقامات هستند. همین‌طور، اتحادیه تخصصی خرده‌فروشان اسباب‌بازی (ASTRA) نیز در حال برنامه‌ریزی برای ملاقات با مقامات کنگره در حوزه‌های مختلف به منظور نشان دادن اهمیت خرده‌فروشان کوچک و تاثیر زیان‌بار تعرفه‌ها بر این بخش از اقتصاد است.

در سوی دیگر این جنگ تجاری، یعنی در چین، نیز اوضاع قابل تأمل است. وضع تعرفه‌های جدید بر اسباب‌بازی‌های چینی دیگر رقبای این کشور در این صنعت را امیدوار کرده که بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. چین بزرگتربن تولیدکننده اسباب‌بازی در جهان است که توانسته مناطق مختلفی از جهان را تحت پوشش قرار دهد. وضع تعرفه‌های جدید هند، یکی دیگر از قطب‌های تولید اسباب‌بازی در جهان، را به سرمایه‌گذاری بیشتر خارجی در این کشور ترغیب کرده. 

بنا بر گزارش IndiaRetailing؛ صنعت اسباب‌بازی هند آماده بهره‌برداری از فرصت‌های جنگ آمریکا و چین است. صادرکنندگان هندی اعلام کرده‌اند که تولیدکنندگان داخلی در حال گسترش سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های جهانی هستند.

آمریکا تعرفه‌های اضافی ۲۶ درصدی بر واردات از هند اعمال کرده است، درحالی‌که سایر کشورها از جمله چین و ویتنام با تعرفه‌های بیشتری روبه‌رو شده‌اند. 

مانو گوپتا، مدیرعامل شرکت Playgro Toys India، اظهار داشت: فرصت‌های بزرگی برای صادرکنندگان ما وجود دارد. صادرات ویتنام حدود شش میلیارد دلار و چین ۸۰ میلیارد دلار است. اکنون محصولات آن‌ها با تعرفه‌های بالاتری نسبت به اسباب‌بازی‌های هندی مواجه است.

گوپتا تأکید کرد که انعقاد سریع توافق‌نامه تجاری دوجانبه با آمریکا به افزایش صادرات اسباب‌بازی هند کمک خواهد کرد. 

 آمیتاب خارباندا، مدیر گروه Sunlord، نیز می‌گوید: اجرای استانداردهای کیفی و افزایش تعرفه‌های گمرکی، به تولیدکنندگان داخلی کمک می‌کند تا تولید را افزایش داده و وابستگی به واردات از چین را کاهش دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا