وزیر آموزش و پرورش: تحقق عدالت آموزشی نیازمند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت است


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت عدالت آموزشی بهعنوان یکی از دغدغههای اصلی رئیسجمهور، گفت: تحقق عدالت آموزشی مستلزم تغییرات اساسی در ساختار و محتوای نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با میزان، درباره تغییرات نظام تعلیم و تربیت که پیشتر رئیسجمهور در دیدار با نخبگان فرهنگی بر آن تاکید کرده بود، اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری روشن است که آموزش و پرورش بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی دولت چهاردهم، در مسیر تحقق عدالت آموزشی گام برمیدارد. این امر مستلزم تحولی بنیادین در نظام تعلیم و تربیت است که شامل تغییرات ساختاری و محتوایی خواهد بود.
تحولات تدریجی در محتوا و ساختار آموزشی
کاظمی با اشاره به فرآیند تدریجی این تحولات، افزود: تغییرات در آموزش و پرورش در حال انجام است و طی فرآیندی علمی و مطابق با استانداردهای جهانی، شاهد دگرگونی در محتوای آموزشی خواهیم بود. این تغییرات بهصورت تدریجی اما هدفمند در حال پیگیری است و بهزودی در ساختار نظام تعلیم و تربیت نیز نمایان خواهد شد.
آزمایش طرحهای نوین آموزشی در مدارس
وزیر آموزش و پرورش همچنین از اجرای آزمایشی طرحهای تحولی در حوزه برنامهدرسی، روشهای یاددهی و یادگیری و فرآیند یادگیری خبر داد و اظهار داشت: این طرحها در حال حاضر بهصورت پایلوت در مدارس آموزش و پرورش شهر قدس اجرا شدهاند تا پیش از اجرای سراسری، میزان اثربخشی آنها ارزیابی شود.
چابکسازی نظام اداری و تمرکززدایی از ستاد
مقام عالی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به تغییرات ساختاری در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: در راستای افزایش کارایی و بهرهوری، در حال برنامهریزی برای چابکسازی نظام اداری و ستادی آموزش و پرورش هستیم. این تغییرات شامل بازنگری در ساختار، فرآیندها و نحوه بهرهبرداری از نیروی انسانی خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهاراتش، یادآور شد: برای تحقق این تحول ساختاری، چندین طرح در دست تدوین و آمادهسازی است. یکی از رویکردهای مهم در این مسیر، تفویض اختیارات به استانها و کاهش تمرکز در تصمیمگیریهای ستادی است که میتواند موجب افزایش کارآمدی و انعطافپذیری نظام آموزشی شود.
انتهای پیام/