
به گزارش ایتنا و به نقل از الکترک، در این منطقه، خودروهایی که استانداردهای آلایندگی را رعایت نمیکنند، باید هزینهای معادل ۱۲.۵۰ پوند (کمتر از ۱۷ دلار) برای ورود پرداخت کنند. این طرح که در سال ۲۰۱۹ توسط شهردار صادق خان اجرایی شد و در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ گسترش یافت، اکنون سراسر لندن را تحت پوشش خود گرفته است.
با وجود مخالفتها و تبدیل شدن ULEZ به یک مسئله سیاسی در انتخابات، دادهها نشان میدهند که این طرح به کاهش قابلتوجه آلودگی کمک کرده است. بر اساس گزارش منتشر شده، میزان دیاکسید نیتروژن (NO2) در مناطق بیرونی لندن ۲۷٪ و ذرات معلق ریز (PM2.5) تا ۳۱٪ کاهش یافته است. در مرکز لندن، که پرتراکمترین بخش شهر محسوب میشود، کاهش سطح NO2 به ۵۴٪ رسیده است.

این سیاست نهتنها منجر به کاهش آلایندهها شده، بلکه میزان انتشار کربن را نیز کاهش داده است. در طول پنج سال، کاهش انتشار گازهای گلخانهای معادل حذف سه میلیون سفر هوایی بین لندن و نیویورک بوده است. همچنین، افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی نیز از این سیاست تأثیر گرفته، به طوری که در سال ۲۰۲۴ تقریباً ۳۰٪ از خودروهای فروختهشده در بریتانیا برقی بودهاند.
میان ژوئن ۲۰۲۳ تا سپتامبر ۲۰۲۴، تعداد خودروهای ناسازگار با استانداردهای آلایندگی در جادههای لندن ۵۸٪ کاهش یافته است. این امر بهویژه به لطف برنامه اسقاط خودرو به ارزش ۲۰۰ میلیون پوند امکانپذیر شد که منجر به خروج بیش از ۱۵,۰۰۰ خودروی قدیمی و آلاینده از سطح شهر شده است.