مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ به مشکلات حقوقی و قضایی ۴ هزار و ۳۹۵ نفر رسیدگی کرد

گفتوگو|

۴ هزار و ۳۹۵ نفر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ با مراجعه به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مشاوره حضوری حقوقی دریافت کردند و مشکلات آنها توسط مسئولان قضایی رسیدگی شد.
میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بهطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمعهای قضایی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود تا مردم مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند. بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضایی، عمدهترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال میدهد بهطوریکه بیشترین درخواستهای مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است.
بسیاری از مردم به ادارهی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه میکنند و خواستار دیدار با معاونان، مسئولان عالیرتبه و شخص رئیس قوه هستند بنابراین خواستههای خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواستهها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمیآورند.
میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بهطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمعهای قضایی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک میکند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.
موارد مهم، قابلتأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه میرسد. وجود این نهاد بهمنظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دلهای مردم بوده فینفسه ارزشمند است.
در همین راستا حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای، یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۴، در ادامه دیدارهای مردمی خود با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مراجعان به دستگاه قضایی و همچنین آسیبشناسی روندها و رویههای موجود در واحدهای قضایی، با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به درخواستهای حقوقی و قضایی مراجعان رسیدگی کرد و گفت: آگاهیبخش حقوقی و افزایش اطلاعات و دانش مردم در حوزه مسائل و موضوعات قضایی و حقوقی، یک اصل اساسی و بسیار حائز اهمیت است؛ در همین ملاقاتهای امروز، من متوجه شدم که بسیاری از شما عزیزان، چنانچه از آگاهی لازم در حوزه مسائل حقوقی و قضایی برخوردار بودید، در سرمایهگذاریها و فعالیتهایی که داشتید، متضرر و مغبون نمیشدید. به هر ترتیب، افزایش آگاهی و دانش حقوقی و قضایی شما مردم، هم وظیفه ما در دستگاه قضایی و هم وظیفه نظام رسانهای کشور است؛ خود شما بزرگواران نیز نسبت به افزایش اطلاعات حقوقی و قضایی خود و دوستان و آشنایانتان نیز جهد و کوشش داشته باشید.
وی ادامه داد که علاوه بر فقدان اطلاعات و دانش حقوقی و قضایی که بعضاً منجر به سوءاستفاده و کلاهبرداری از افراد میشود، مقولهی دیگر، غفلت کردن افراد است؛ گاهی فرد بدون اخذ تضامین کافی و انعقاد قرارداد متقن و مستحکم، مبالغ معتنابهی پول را در اختیار دیگری قرار میدهد و اینچنین، پول و سرمایه او به یغما میرود. همگان باید هشیار باشیم و اعتماد بیجا به کسی نداشته باشیم.
ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه
سید علیاصغر رفاهی در گفتوگو با میزان درباره ملاقاتهای مردمی صورت گرفته در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: از رویکردهای واحد پاسخگویی، توجه عمیقتر و بیشتر به جنبههای حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام میکند.
وی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامهنگاریها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخهایی که از استانها به این اداره کل ارسال میشود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برای ۴ هزار و ۳۹۵ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکسشده است.
رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور بهصورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.
پاسخگویی تلفنی
وی بیان کرد: بهمنظور اطلاعرسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبهای انجامشده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفتهشده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه میتوانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواستهای خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در اردیبهشت ماه مجموعا تعداد ۱ هزارو ۱۵۸ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۳ هزارو ۳۲ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافتکننده درخواست به متقاضیان اعلامشده است.
درخواستهای مردمی ثبتشده در تارنمای سامع
رفاهی ادامه داد: در ماههای اخیر و در پی همکاریهای گستردهی مراجع قضایی (بهویژه شهرستانها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، بهطور مرتب پاسخهای متعددی مربوط به درخواستهای مردمی از این مراجع دریافت میشود که این پاسخها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمتهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده میشود.
وی بیان کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ تعداد ۵ هزارو ۵۴۸ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) ثبت شده است.
تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت میشوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی میپردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت میشوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمعکنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقاتها مراجعه میکنند.
رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۵۶۹ نفر، معاون مدیرکل ۲۷۰ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقاتها ۲۳۰ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضایی ۲۲۰ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۲۲ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۴ هزار و ۲۸۰ نفر، ۲ هزارو ۴۳ نفر قضات مستقر در اداره پاسخگویی ، ۲۸۵ نفر کارشناس قضایی مستقر در اداره پاسخگویی که در مجموع ۷ هزار و ۹۱۹ نفر ملاقات شدهاند.
انتهای پیام/