خبرگزاری میزاندسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت

مجلس شورای اسلامی؛ نماینده جمهور و برآیندی از سلایق و افکار عمومی

مجلس شورای اسلامی؛ نماینده جمهور و برآیندی از سلایق و افکار عمومی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه مجلس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برآیندی از سلایق و افکار عمومی است گفت: امروز مجلس به تمام معنا نماینده‌ جمهور است، اما ضرورت دارد در بحث نظارت این حوزه را به شدت تقویت کنیم.

خبرگزاری میزان

هفتم خرداد مصادف با افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۹ است، مجلس شورای اسلامی از زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون ۱۱ دوره را پشت سر گذاشته و فراز و فرودهای زیادی را به خود دیده که باعث بلوغ و پوست‌اندازی خانه ملت در ادوار گذشته شده است.

دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی ویژگی‌های منحصر به خود را دارد از جمله اینکه دوره اول و دوم در سال‌های ابتدایی انقلاب و در شرایطی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، تشکیل شد و تمرکز اصلی بر تثبیت نظام و تدوین قانون اساسی بود.

دوره سوم مجلس شورای اسلامی با پایان جنگ تحمیلی بازسازی کشور و توسعه اقتصادی را در دستور کار قرار داد و از دوره چهارم تاکنون کشورمان شاهد اجرای برنامه‌های توسعه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و موارد متعدد دیگری بود که باعث بالندگی انقلاب شکوهمند اسلامی شده است.

در این باره احمد راستینه، در گفت‌وگو با میزان، ضمن ارزیابی تفاوت‌های مجالس در سال‌های بعد از انقلاب بیان کرد: مجلس امروز با مجالس پیشین تفاوت‌های چشمگیری دارد. امروز مجلس به تمام معنا نماینده‌ جمهور است.

تنوع و ترکیب، مجلس بعد از انقلاب را به یک نهاد فراگیر تبدیل کرده است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از اقصی نقاط کشور، از اقشار، فرهنگ‌ و قومیت‌های مختلف نماینده در مجلس حضور دارد بیان داشت: ما از دانشگاهیان، هیئت علمی، صنعتگران، جامعه حقوقی، جامعه ورزشی، و تقریباً تمامی اقشار در مجلس نماینده داریم. این تنوع و ترکیب، مجلس را به یک نهاد فراگیر تبدیل کرده است که قابل قیاس با مجلس قبل از انقلاب اسلامی نیست.

وی ادامه داد: مجلس امروز برآیندی از سلایق و افکار عمومی است. در حوزه‌ تقنین و نظارت، مجلس خیلی متحول شده است. ابزار‌های مجلس و توجه به تنقیح قوانین، تصویب قوانین مورد نیاز مردم، مانند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون اقدام راهبردی، قانون جهش تولید مسکن، قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون مالیات بر عایدی سرمایه و… نشان‌دهنده‌ این تحول است.

راستینه تاکید کرد: مجلس امروز ناظر بر حل مسئله است و قانون‌گذاری می‌کند. البته، در بحث نظارت باید این حوزه را به شدت تقویت کنیم.

 

مجلس شورای اسلامی؛ نماینده جمهور و برآیندی از سلایق و افکار عمومی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با توجه به پیشرفت‌های فناوری در مجلس بیان داشت: من معتقدم با توجه به این که هوش مصنوعی به عنوان یک خط مقدم فناوری و تکنولوژی در جهان امروز مورد توجه قرار گرفته است، مجلس باید به سمت بهره‌مندی از ظرفیت هوش مصنوعی حرکت کند. این شامل هوشمندسازی نظارت‌ها، به‌روزرسانی نظارت‌ها، تطبیق قوانین با اجرا به وسیله استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی، و بروزرسانی نگاه و رصد حوزه‌های انتخابیه متناسب با ظرفیت‌های فناوری می‌شود.

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در احکام، طرح‌ها و لوایح

وی افزود: همچنین، باید مشارکت‌های عمومی مردم در احکام، طرح‌ها و لوایح را با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی به خدمت بگیریم. به نظر می‌رسد که امروز مجلس باید یک کار تحولی جدی در حوزه نظارت و تقنین انجام دهد.

راستینه گفت: واقعیت این است که اقدامات فعلی در این زمینه، متناسب با سرعت و پیشرفت هوش مصنوعی نیست. ما ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشور داریم که می‌توانیم به خدمت بگیریم. ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه هوش مصنوعی، می‌توانند به مجلس کمک کنند تا مجلس تراز نظارت و قانون‌گذاری‌اش را ارتقا دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا