قالیباف: ساختار نظام آموزش و پرورش نیازمند اصلاح بر اساس قانون برنامه هفتم است


رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ساختار نظام آموزش و پرورش نیازمند اصلاح مبتنی بر سند تحول بنیادین و منطبق بر قانون برنامه هفتم پیشرفت است، گفت: نظام ساختار فعلی آموزش و پرورش قابل قبول نیست و باید براساس قانون برنامه هفتم اصلاح شود چرا که ایران قوی نیازمند آموزش و پرورش قوی است.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست تقدیر از معلمان نمونه کشوری و اساتید برتر تربیت معلم که صبح امروز (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴) به همراه علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در بهارستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته معلم و بیان این که اکنون یک رزمنده غواص با سابقه معلمی در رأس وزارت آموزش و پرورش است، گفت: یکی از رنجهای ما در وزارتخانه تعدد وزیر و سرپرست طی ۱۷ سال است که بیش از ۱۶ نفر بوده و این نشان دهنده این است که تا پیش از این اهمیتی به آن ندادهایم.
تأمین امنیت نیازمند توجه به آموزش و پرورش است
قالیباف با بیان اینکه کسی که امنیت را متوجه شود به اهمیت آموزش و پرورش پی میبرد، عنوان کرد: پیش از این سند مهمی برای آموزش و پرورش نوشته شد، اما آنقدر زمان از آن گذشته که مجددا نیازمند بازنگری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس یازدهم و دولت سیزدهم و امروز مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم به اهمیت حوزه آموزش و پرورش پی برده و مصمم به جبران گذشته هستند، عنوان کرد: ما تلاش داریم عقب ماندگیهایی که در این حوزه داشتیم را جبران کنیم.
ضرورت برقراری ارتباط نزدیک میان معلمان و مجلس/ افزایش کیفیت آموزش نیازمند اصلاحات جدی در وزارتخانه است
وی با اشاره به احکام حوزه آموزش و پرورش موجود در قانون برنامه هفتم، گفت: مجلس بر اساس جمع سپاری کار میکند. پارلمان دانشجویی نیز در مجلس داریم که طرحها و لوایح مهم در آن به صورت جمع سپاری دنبال میشود و مرکز پژوهشهای مجلس نیز موظف است در این حوزه همکاری کند.
وی افزود: ۲۵ معلم نمونهای که اینجا حضور دارند از میان بیش از ۶۹۰ هزار معلم انتخاب شدهاند لذا لازم است مجلس با این افراد و همچنین افرادی که در گذشته با آنها جلسه داشتهایم ارتباط داشته باشد و سازوکار آن باید طراحی شود.
قالیباف با اشاره به ظرفیتها و استعدادهای موجود در آموزش و پرورش که منجر به دریافت مدالهای طلایی شده که مایه افتخار است گفت: با این حال رویم نمیشود که بگویم متوسط معدل در آموزش و پرورش کجاست، کیفیت آموزش کجاست، عدالت آموزشی کجاست. زمانی که فعالیتهای جهادی داشتم میدیدم دانش آموزان در فضاهای آموزشی تحصیل میکنند که کاهگِلی است، حتی حریم آن مشخص نیست، در را با طناب بستهاند، سرویس بهداشتی سالمی هم ندارد و آموزش در حالی صورت میگیرد که دانش آموزی دوره ابتدایی خود را تمام میکند در حالی که هنوز نمیتواند نام خود را بنویسد لذا در این دوره دولت و مجلس باید مصمم باشیم تا این ایرادات را به صورت کامل برطرف کنیم.
نظام آموزش و پرورش نیازمند اصلاح بر اساس قانون برنامه هفتم است/ عدم امکان استفاده معلم و دانشآموز از فضای آموزشی بدتر از عدم ساخت مدارس است
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه بر اساس ماده ۹۱ قانون برنامه هفتم که درباره نظام مدیریتی کشور میگوید باید موضوعات را رفع کنیم، اظهار داشت: ساختار نظام آموزش و پرورش نیازمند اصلاح است که این ماده قانونی ظرفیت آن را دارد که اصلاحات لازم براساس آن انجام شود.
وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون برنامه هفتم گفت: من بر اساس ماده ۱۱۸ قانون برنامه، در شهریور ماه اجرای برنامه را مطالبه میکنم و باید این اصلاحات انجام شده باشد؛ همه توجه ما باید جلب معلم و دانش آموز شود که کلاس و مدرسه به درستی مهیا باشد و منزلت و معیشت معلم و همچنین سلامت و امنیت دانش آموز نیز فراهم باشد که بخشی از آن نیازمند اصلاح ساختار نظام مدیریتی این وزارتخانه است.
وی در ادامه تصریح کرد: ما تأثیر ارتباط میان مسجد، محله، مدرسه، منزل و مجازی را با گوشت، پوست و استخوان خود احساس کرده و میدانیم که باید آن را به گونهای دنبال کنیم که چرخه آن به درستی در کشور ایجاد شود. ما باید مدرسه خوب بسازیم و فضای آموزشی خوبی داشته باشیم، اما ظلم آنجاست که مدرسه ساخته شود، اما معلم و دانش آموز به دلایل مختلف نتوانند از آن استفاده کنند و این حتی بسیار بدتر است چرا که اسراف هم شده است.
ضرورت استفاده از ظرفیت مردم برای افزایش کیفیت آموزش و تربیت
قالیباف با اشاره به اهمیت مشارکت معنادار مردمی در حوزه مدرسه از جمله خیرین مدرسه ساز، عنوان کرد: وجود این خیرین در کشور بسیار جای شکر دارد، اما باید بدانیم که اگر مدرسه ساخته شود و نیروی معلم آن به درستی تأمین نشده و یا از ظرفیت مردمی برای افزایش کیفیت آموزش، حوزه تربیت و اوقات فراغت دانش آموزان استفاده نشود، گویی کاری نکردهایم.
رئیس دستگاه تقنینی کشور با بیان اینکه با نگاهی به حوزه مالی میبینیم باید به سمتی برویم که سرانه هر دانش آموز در مدرسه برآورد شود که بر اساس نیازها، چه مقدار است، عنوان کرد: بودجه آموزش و پرورش به جای ۶ رده ستادی، باید به مدارس برود و خانوادهها نیز بدانند که نظام برای فرزند آنها چه مقدار اعتبار در مدرسه قرار داده است.
برگزاری کنکور نیازمند اصلاح مدیریتی است
وی در ادامه با تأکید بر اینکه هر طرحی در هر بخشی و نه تنها صرفا در حوزه آموزش و پرورش باید شامل حضور مردم باشد، گفت: نقش مردم باید در طرحهای مختلف از جمله آموزشی و پرورشی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی دیده شود که اگر دیده نشود آن طرح محکوم به شکست است. قطعا مردم پای تربیت و رشد فرزندان خود میایستند لذا باید برنامه ریزی آن به صورت دقیق انجام شود که در این حوزه ماده ۹۲ قانون برنامه هفتم به عنوان یک امر ملی تدوین شده چرا که نظام مدیریتی فعلی آموزش و پرورش را قبول نداریم باید بر اساس این ماده اصلاح شود.
قالیباف با اشاره به اهمیت حل مسأله دانشگاه فرهنگیان، بیان داشت: کنکور امروز تبدیل به یک معضل برای همه کشور از جمله خانواده دانش آموزان شده که مشخص نیست باید چه دروسی را بخوانند و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح کردیم. در گذشته شاهد روزهایی بودیم که چند هزار نفر پشت کنکور بودند و صندلی خالی برای دانشگاه وجود نداشت، اما امسال شاهد این هستیم که صندلی دانشگاهها خالی است لذا باید مدیریت آن اصلاح شود.
وی در ادامه با بیان اینکه فصل نوزدهم قانون برنامه هفتم برای حوزه آموزش و پرورش بوده و منطبق بر سندهای بالادستی است، عنوان کرد: ۱۵ حکم این فصل، نظام آموزش و پرورش را قطعا متحول میکند، اما نیاز است که همه ما پای کار آن بایستیم. امروز دانشگاه فرهنگیان معلم را آنگونه که باید تربیت نمیکند. شاید در این دانشگاه حضور نداشته باشم، اما با بخشی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه و همچنین با دانشجویان آن ارتباط داریم که شاهد مشکلات آنها هستیم لذا خلائی که در این دانشگاه وجود دارد نیز باید برطرف شود.
سلامت و مسکن از اولویتهای ارائه خدمات به معلمان و کارگران/ معلمان باید نظام تأمین اجتماعی روشنی داشته باشند
قالیباف در ادامه با بیان اینکه با توجه به تورم موجود در کشور هرچقدر حقوق را افزایش دهیم به این معنا نیست که قدرت خرید معلمان را بالا بردهایم، افزود: ما برای معلمان و کارگران کشور باید ارائه خدمات را مبنا قرار دهیم به این معنا که برای مثال پوشش حوزه سلامت را مد نظر قرار دهیم و همچنین مسکن را در نظر بگیریم. بر اساس قانون برنامه هفتم و قانون جهش تولید مسکن، باید برای معلمان، نظام تأمین اجتماعی روشنی داشته باشیم که یک معلم در چه برههای از خدمت خود باید صاحب مسکن شده باشد و این بخش را نیز میتوانیم برای معلمان و کارگران به صورت هدفمند دنبال کنیم و معطوف به اقشاری قرار دهیم که باید در اولویت قرار گیرند. اجرای این کار نیازمند هماهنگی تنگاتنگ میان مجلس، دولت و وزارتخانههای مربوطه است که درجریان احکام قانون برنامه هفتم نیز دیده شده است. این موضوع ربطی به ارز و تحریم ندارد و به عُرضه ما باز میگردد.
ضرورت تقویت ابزارهایی همچون سامانه «شاد» برای آموزش و پرورش
وی در ادامه با بیان اینکه در دوره کرونا در کنار تمام سختیها و تلخیهای موجود شاهد کودکانی بودیم که از تحصیل بازمانده بودند که با راه اندازی سامانههایی همچون «شاد» توانستیم آنها را برطرف کنیم، گفت: باید از ظرفیتهایی که به وجود آمد به عنوان تجربه استفاده کرده و آن را ادامه داد که نمونه آن سامانه «شاد» است که سامانه خوبی است. البته مشکلاتی هم در مسیر اجرای آن وجود دارد، اما یک فرصت مهم در نظام مدیریتی آموزش و پرورش است. وزیر برای اجرای وظایف خود که در ماده ۹۲ برنامه هفتم آمده میتواند از ظرفیتهای این ابزار ارتباطی استفاده کند.
قالیباف در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهور ۲۷ جلسه برای آموزش و پرورش و تربیت دانش آموزان برگزار کرده که نشان میدهد چقدر این حوزه برای ایشان اهمیت دارد، چون در گذشته سابقه نداشته است؛ لذا باید از ظرفیت این جلسات استفاده کرد و اولویتها مشخص شود تا موضوعات به نوبت پیگیری و برطرف شود.
معلمان و کارگران باید نسبت به مسکن و سلامت آرامش خاطر داشته باشند/ ایران قوی نیازمند آموزش و پرورش قوی است
رئیس مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه نباید برای ارتقای رتبه بندی بدون مطالعه مسیری طی شود تا بعد مشکلات ریشهای ایجاد شود، بیان داشت: یکی از مسئولان این موضوع، بنده به سهم خودم هستم که باید بخش مربوط به نظام با ثبات تأمین اجتماعی برای یک معلم یا کارگر را دنبال کنم. مسکن و سلامت دو رکن اساسی برای معلمان و کارگران هستند که این اقشار باید نسبت به آن آرامش خاطر داشته باشند و هرگز دغدغه این موضوعات را نداشته باشند تا بتوانند به وظایف اصلی خود بپردازند.
رئیس قوه مقننه در پایان با بیان اینکه اگر میخواهیم ایران قوی داشته باشیم باید حوزه آموزش و پرورش را تقویت کنیم، گفت: ما شهریور ماه هر سال میزان اجرای احکام برنامه هفتم از سوی دولت را بررسی میکنیم که میزان تخصیص اعتبارات حوزه آموزش و پرورش یکی از آنها است که در جریان برنامه ریزیهای سال بعد بر اساس گزارشهای ارائه شده اقدام خواهیم کرد.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان و جمعی از معلمان نمونه حاضر در این جلسه نیز به بیان مشکلات و دغدغههای حوزه آموزش و پرورش پرداختند.
انتهای پیام/