خبرگزاری میزاندسته بندی: قضایی ، حقوقی

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

گزارش ارتباطات مردمی قوه قضاییه در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳|

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ با مراجعه به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مشاوره حضوری حقوقی دریافت کردند و مشکلات آنها توسط مسئولان قضایی رسیدگی شد همچنین در این مدت زمان تعداد ۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده است.

خبرگزاری میزان

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب‌رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده‌ها از سیاست‌های قوه قضاییه بوده و عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به‌طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع‌های قضایی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا مردم مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.

بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضایی، عمده‌ترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذی‌ربط انتقال می‌دهد به‌طوری‌که بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است. بسیاری از مردم به اداره‌ی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه می‌کنند و خواستار دیدار با معاونان، مسئولان عالی‌رتبه و شخص رئیس قوه هستند بنابراین خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمی‌آورند.

اخبار عید/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ثبت ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع/۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به‌طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع‌های قضایی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک می‌کند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.

موارد مهم، قابل‌تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می‌رسد. وجود این نهاد به‌منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دل‌های مردم بوده فی‌نفسه ارزشمند است.

اخبار عید/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ثبت ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع/۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

در همین راستا رئیس قوه قضاییه همواره تاکید دارند که در رسیدگی به امور قضایی مردم باید نهایت دقت و سرعت اِعمال شود، مسئولان قضایی به هیچ وجه در پیشبرد امور مردم تأخیر نیندازند و این امور را به فردا و یا زمان آتی موکول نکنند. مقامات و مسئولان و کارکنان قضایی، حُسن خلق با مردم و ارباب رجوع را سرلوحه کاری خود قرار دهند و پیوسته در تکریم ارباب رجوع کوشا باشند.

وی همچنین برای حضور مقامات و مسئولان قضایی در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است و گفت که باید هر چه بیشتر ارتباطات مسئولان قضایی با مردم توسعه پیدا کند و ضرورت دارد مسئولان قضایی پیوسته در میان مردم حضور داشته باشند و شنوای مسائل و مشکلات آنها باشند و در جهت رفع این مسائل و مشکلات، اقدامات مقتضی و قانونی را ترتیب دهند.

ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

اخبار عید/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ثبت ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع/۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

سید علی‌اصغر رفاهی در گفت‌و‌گو با میزان درباره ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: از رویکرد‌های واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می‌کند.

وی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامه‌نگاری‌ها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره کل ارسال می‌شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ برای ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس‌شده است.

رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به‌صورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.

پاسخگویی تلفنی

وی بیان کرد: به‌منظور اطلاع‌رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ای انجام‌شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته‌شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در ۱۱ ماهه سال گذشته مجموعاً تعداد ۱۱۰۰۴ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۱۰ هزارو ۱۱۸ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت‌کننده درخواست به متقاضیان اعلام‌شده است.

درخواست‌های مردمی ثبت‌شده در تارنمای سامع

اخبار عید/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ثبت ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع/۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

رفاهی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده‌ی مراجع قضایی (به‌ویژه شهرستان‌ها) و نهاد‌های تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، به‌طور مرتب پاسخ‌های متعددی مربوط به درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود.

وی بیان کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ تعداد ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) ثبت شده است.

تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات

اخبار عید/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ثبت ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع/۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می‌پردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۵ هزارو ۶۴۵ نفر، معاون مدیرکل ۱ هزارو ۷۴ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقات‌ها ۱ هزارو ۲۱۷ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضایی ۲ هزارو ۶۳۷ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۳۲ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۱۱ هزارو ۸۵۵ نفر که در مجموع ۲۲ هزارو ۵۶۰ نفر ملاقات شده‌اند.

ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی سراسر کشور

اخبار عید/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ثبت ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع/۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در ۱۱ ماهه سال گذشته تعداد ۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۶۳ هزارو ۱۶۲ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استان‌ها و تعداد ۱۲۰ هزارو ۷۳۹ مورد مربوط به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.

حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه

اخبار عید/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ثبت ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع/۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

وی درادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور می‌یابند.

همچنین در روز‌های زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان و یا سرپرستان مجتمع‌های قضایی تهران در اداره کل بطور مرتب حضور می‌یابند. فهرستی از مالباختگان تجمعات و پرونده‌های کثیرالشاکی از اداره ملاقات‌ها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه می‌کنند دیدار و به پرونده‌های آنها رسیدگی می‌کنند.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد ۱۰۰۶ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کرده‌اند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۱۷۵۶ مورد تقاضای مردمی بوده‌اند.

برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضاییه

اخبار عید/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ثبت ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع/۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمت‌رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضا‌های مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست‌ها و ارشاد متقاضیان مشغول می‌شوند. درخواست‌های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام می‌شود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می‌شود. تعداد درخواست‌های دریافتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳، ۱ هزارو ۳۶ مورد بوده است.

گزارش آماری ملاقات‌های مدیر کل ارتباطات قوه قضاییه در قالب میز خدمت مساجد

اخبار عید/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ثبت ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع/۲ میلیون و ۴۴۲ هزارو ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه درجلسه شورای عالی قضایی در مورخ دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ که بیان کرد «در تمامی ایام سال، بخصوص به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسائل و مشکلات مردم را استماع کنید و درحد توان و مقدورات قانونی، در راستای رفع این مسائل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسئولان قضایی در مساجد و در میان اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسئولان قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید.» میز خدمت قضایی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی؛ با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و تعدادی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار می‌شود و تعداد درخواست‌های دریافتی در این ۱۱ ماهه سال گذشته ۱ هزارو ۲۲۸ مورد بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا