رتبه استقلال در درآمدزایی از پیراهن، پایینتر از لیگ برتر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، باشگاههای فوتبال محور اصلی این ورزش و مرکز ثقل صنعت و اقتصاد بزرگی به نام فوتبال هستند؛ چرا که به واسطه وجود و فعالیت باشگاههای فوتبال، استعدادیابی و ظهور و فروش بازیکنان و در پی آن کسب درآمد از این منظر اتفاق میافتد. همچنین به واسطه فعالیت این باشگاهها حق پخش تلویزیونی، حضور حامیان مالی در فوتبال، تبلیغات بر روی پیراهن بازیکنان و دور زمین، فروش پیراهن و کالاهای مربوط به باشگاه و … ادامهدار خواهد بود که همه اینها یعنی کسب درآمد و سود و در مجموع ارتقای اقتصاد فوتبال که بر محوریت باشگاهها خواهد چرخید.
در این میان کسب درآمد از راه درج برند شرکتها بر روی پیراهن بازیکنان یا به عبارت دیگر تبلیغات روی پیراهن بازیکنان فوتبال
در مسابقات ورزشی، یکی از روشیهای معمول و درآمدزا در فوتبال دنیا است.
کسب سود و درآمد در ورزش فوتبال یا بهتر بگویم در صنعت فوتبال تا به آنجا پیش رفته و مورد توجه قرار گرفته است که فعالان و صاحبان این صنعت از هر فرصتی برای سود و درآمد بیشتر استفاده میکنند که یکی از این موارد درج تبلیغات بر روی لباسهای ورزشی بازیکنان از دستکش و جوراب ورزشی گرفته تا پیراهن است.
این شیوه از کسب درآمد تا به آنجا پیش رفته است که بازیکنان فوتبال نه تنها در زمین مسابقه بلکه در زمین تمرین و یا حتی در اوقات فراغت و بیرون از مستطیل سبز، با درج نام و آرم شرکتهای مختلف و اسپانسرها بر پیراهنهای خود به کسب درآمد برای خود و نیز باشگاهشان اقدام میکنند؛ تا جایی که بازیکنان تبدیل به تابلوهای تبلیغاتی متحرک تبدیل شده و این رخداد به بالا رفتن گردش مالی ورزش و صنعت فوتبال کمک شایانی میکند.
البته رقمهای دریافتی توسط بازیکنان و تیمهای فوتبال در این زمینه نیز از بازیکن به بازیکنی دیگر، از تیمهای لیگ برتری تا لیگهای پایینتر و نیز میزان موفقیت و یا عدم موفقیت آنها و همچنین در سطح ملی و بسته به نوع مسابقات متفاوت است و فرق میکند.
همچنین از آنجا که تیمهای لیگ برتر به راحتی در سراسر دنیا شناخته میشوند، کمپانیهای بزرگ با پرداختهای هنگفت، برند مورد نظر خود را توسط این تیمها تبلیغ میکنند. بعلاوه این که برای تیمهای مطرح فوتبال و لیگهای شناخته شده که سالانه به درآمد هنگفتی دست مییابند، تبلیغات روی پیراهن بازیکنان تیمهای معروف فرصت مناسب برای بازاریابی است.
از نگاه تبلیغاتی نیز فرصت بازاریابی با درج برند شرکتها روی پیراهن بازیکنان فوتبال، روشی حمایت شده و تاثیرگذار است که در برخی موارد این شیوه تبلیغات، بیشتر از معرفی برندها و آگهیهای دور زمین فوتبال اثرگذار بوده و کاربردیتر جلوه میکند.
به همین منظور از آنجا که تیمهای لیگ برتر به راحتی در سراسر دنیا شناخته میشوند، شرکتهای بزرگ با پرداختهای هنگفت، برند موردنظر خود را توسط این تیمها تبلیغ میکنند. این شرکتها گاهی اوقات اسپانسر و حامی مالی بازیهای دوستانه فوتبال هم میشوند و با عقد قراردادهایی، سالانه مبلغی را به باشگاههای فوتبال پرداخت میکنند.
در این میان شرکتهایی هستند که بالاترین مبلغ قرارداد برای «اسپانسر شیپ» یک تیم فوتبال را دارند و عنوان تبلیغات روی پیراهن اصلی تیم را که قیمتی بالاتر دارد بدست میآورند.
نمونههایی از گرانترین تبلیغات روی پیراهن بازیکنان فوتبال
در ادامه این بحث به چند مورد از هزینهها یا بهتر بگوییم سرمایهگذاریهایی که شرکتهای مختلف و به نام دنیا با تبلیغ بر روی پیراهن باشگاهها و بازیکنان انجام میدهند، اشاره میکنیم:
منچستر یونایتد و قرارداد ۸۰ میلیونی با شورلت
باشگاه منچستر یونایتد موفقترین تیم لیگ جزیره، یکی از پردرآمدترین تیمهای فوتبال است که بالاترین مبلغ قرارداد اسپانسر را با شرکت آمریکایی شورلت دارد. به عنوان مثال برای فصل ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ «شورلت» با قرارداد ۸۰ میلیون دلاری جایگزین برند (Aon) روی پیراهن تیم منچستر یونایتد شده است.
بارسلونا و قرارداد ۴۵ میلیون دلار با هواپیمایی قطر
این تیم طی قرارداد ۴۵ میلیون دلاری، اجازه تبلیغ هواپیمایی قطر (قطر ایروی) را به این شرکت بر روی پیراهن خود عربی داده است. بر این اساس «قطر ایر وی» با پرداخت سالانه ۴۵ میلیون دلار تا سال ۲۰۱۶ اجازه تبلیغ برند خود را روی پیراهن بازیکنان بارسلونا داشته است.
بایرن مونیخ و قرارداد ۴۰ میلیون دلاری دویچه تلکام
«دویچه تلکام» بزرگترین اپراتور تلفن همراه در آلمان است. این شرکت با پرداخت سالانه ۴۰ میلیون دلار تا سال ۲۰۱۷، برند شرکت دویچه تلکام را روی پیراهن بازیکنان بایرن مونیخ آگهی میکند.
رئال مادرید و قرارداد ۳۹ میلیون دلاری هواپیمایی امارات
«پرواز امارات» در سالهای گذشته یکی از تبلیغات ثابت روی پیراهن بازیکنان تیم «رئال مادرید» بوده است. این تیم برای تبلیغ شرکت اماراتی سالانه ۳۹ میلیون دلار دریافت میکند. گفتنی است این شرکت اماراتی پیشتر تبلیغاتی را روی پیراهن تیمهای آرسنال، هامبورگ، پاریسن ژرمن و المپیاکوس انجام داده است.
لیورپول و قرارداد ۳۱ میلیون دلاری «استاندارد چارترد»
«استاندارد چارترد» با قرارداد ۳۱ میلیون دلاری در سال، برند خود را روی پیراهن اصلی تیم لیورپول آگهی کرده است. این قرارداد تا سال ۲۰۱۶ اعتبار دارد.(بازار خبر، ۱۳۹۲)
در این میان اما در فوتبال ما، به نوعی کجسلیقگی، شاید بیسوادی، شاید بیتوجهی و هر شاید دیگر موجب شده تا باشگاهها از این موهبت برخوردار نباشند.
نمونه بارز این ادعا، وضعیت تبلیغات روی پیراهن باشگاه استقلال است. تیم بدهکاری و زیاندهی که مالک آن هلدینگ خلیج فارس است و مشخص نیست با چه استدلالی بجای جذب اسپانسر و تبلیغ بر روی پیراهن این باشگاه در مسابقات، ترجیح داده در این فصل از لیگ برتر در شمار قابل توجهی از بازیها نام خود را بر لباس آبیپوشان پایتخت درج کند.
تا اینجای کار مالکان باشگاه استقلال هم نتایج بازیهای این فصل را از دست دادهاند؛ هم درآمدهای بیشمار را … !
*مهدی حاجیوند – کارشناس اقتصاد ورزش
انتها پیام/