راه حل مشکل عدم استفاده از کولر در تعدادی از اتوبوسها و تاکسیها چیست؟

گفتوگو|

رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ضمن اشاره به اینکه برخی از اتوبوسها به دلیل فرسودگی با وجود تعمیرات مکرری که بر رویشان انجام شده با مشکل عدم تهویه مواجه هستند و فضای داخل اتوبوس مطلوب نیست. تنها و بهترین راه حل این معضل را نوسازی ناوگان دانست گفت: چنین تعریفی برای تاکسیها صورت نگرفته که در صورت استفاده از کولر کرایه اضافه دریافت کنند و اگر شهروندان با اینگونه تخلفات از رانندگان تاکسی مواجه شدند میتوانند به سازمان تاکسیرانی گزارش دهند تا به آن رسیدگی شود.
یکی از مشکلاتی که ممکن است تعداد زیادی از شهروندان به صورت روزانه و هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی مترو و اتوبوس با آن مواجه شوند عدم رعایت نوبت توسط تعدادی از افراد هنگام سوار شدن و یا دشواری در پیاده شدن از مترو و اتوبوس به دلیل بی نظمی مسافران است.
در همین رابطه سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در گفتوگو با میزان ضمن اشاره به اینکه برای سوار شدن و پیاده شدن از مترو آدابی وجود دارد و از جمله این آداب این است که افرادی که بر روی سکو ایستادهاند فضا را برای پیاده شدن افرادی که قصد پیاده شدن در آن ایستگاه را دارند، باز کنند تا مسافران به موقع پیاده شوند و سپس افرادی که میخواهند سوار شوند این کار را انجام دهند، گفت: اینکه بخواهیم مانند بسیاری از مکانها برای ایجاد صف نرده بکشیم و افراد را جدا سازی کنیم در مترو امکانپذیر نیست و نه تنها در تهران بلکه در هیچ کجای دنیا این اقدام صورت نگرفته و با توجه به درهای بسیاری که یک قطار دارد نمیتوان بر روی سکو چنین اقدامی را انجام داد.
وی با بیان اینکه آنچه موجب دلخوری شهروندان میشود این است که گاهی به دلیل کثرت جمعیت مسیر برای افرادی که قصد پیاده شدن دارند باز نمیشود و در نتیجه کندی سوار و پیاده شدن را به همراه دارد، ادامه داد: به نظر میرسد بیشتر از اینکه برای این امر نیاز به کار فیزیکی باشد به فرهنگسازی احتیاج است البته در گذشته برای فرهنگ سازی در این مورد بر روی زمین علائمی گذاشته بودند تا افرادی که قصد سوار شدن داشتند پشت آن خطوط توقف کنند و پیاده شدن مسافرانی که داخل قطار بودند به سادگی صورت گیرد. شاید خطهای روی زمین به این مسئله کمک کنند، اما بیش از اینگونه اقدامها نیازمند کارهای فرهنگی در این رابطه هستیم.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ایستگاههای بی آر تی عرض زیادی ندارند و در این ایستگاهها نیز امکان گذاشتن میله برای ایجاد صف وجود ندارد البته شرایط در ایستگاههای اتوبوس به دلیل تفاوت در جمعیت به نسبت مترو بهتر است، افزود: راهکار حل این مسئله این است که یک فضای V شکل به صورت دو خط مورب در ۲ سمت در مترو و اتوبوس چه به صورت ذهنی و چه به صورت فیزیکی ایجاد شود تا کانال مناسب برای عبور مسافران ایجاد شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین در رابطه با این موضوع که تعدادی از اتوبوسها با وجود آغاز فصل گرما کولر ندارند و این مسئله موجب آزردگی مسافران میشود، توضیح داد: برخی از اتوبوسها به دلیل فرسودگیشان با وجود تعمیرات مکرری که بر رویشان انجام شده با این مشکل مواجه هستند و فضای داخل اتوبوس مطلوب نیست. تنها و بهترین راه حل این معضل نوسازی ناوگان است. بیش از ۱۶ سال است که بسیاری از این اتوبوسها در حال فعالیت هستند و عمر مفیدشان تمام شده است البته تعمیراتی بر رویشان صورت گرفته، اما خرابیهایشان بسیار است.
وی ضمن بیان اینکه اینگونه نیست که در اتوبوسها از کولر استفاده نمیشود بلکه عمده اتوبوسها از کولر استفاده میکنند، اما تعدادی نیز دچار خرابیهایی هستند، ادامه داد: شهرداری تهران قراردادهایی را بسته است و امیدواریم محصول نهایی که اتوبوس نو است وارد ناوگان شود تا این مشکل به صورت ریشهای حل شود.
تشکری هاشمی در رابطه با این موضوع که تعدادی از رانندگان تاکسی در صورت استفاده از کولر از مسافران کرایه اضافه میخواهند، بیان کرد: چنین تعریفی برای تاکسیها صورت نگرفته که در صورت استفاده از کولر کرایه اضافه دریافت کنند و اگر شهروندان با اینگونه تخلفات از رانندگان تاکسی مواجه شدند میتوانند به سازمان تاکسیرانی گزارش دهند تا به آن رسیدگی شود.
نیمی از تاکسیهای تهران به سن فرسودگی رسیدهاند
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ضمن اشاره به اینکه معضل فرسودگی را در تاکسیها نیز داریم، گفت: یک تاکسی با بیش از ۱۰ سال عمر هنگامی که از کولرش استفاده شود ممکن است در حرکتش اخلال ایجاد شود و جوش بیاورند. باید بپذیریم هنگامی که ناوگان فرسوده است و به همین دلیل با دردسرهای این چنینی مواجه هستیم، آنچه باید انجام شود نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است چراکه نیمی از تاکسیهای تهران به سن فرسودگی رسیدهاند.
انتهای پیام/