راهکارهای ایجاد تعادل در بازار تخممرغ؛ از شناسنامهدارکردن تا تقویت صنایع تبدیلی


نوسان قیمت تخممرغ در ماههای اخیر تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را با چالشهایی روبهرو کرده است؛ کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان، باید مقررات صادرات بازبینی و عرضه تخممرغ شناسنامهدار با درج قیمت صورت گیرد.
تخممرغ این روزها در کانون توجه مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد. در حالی که کاهش قیمتها فرصتی برای خانوارها ایجاد میکند تا این کالای اساسی با قیمت مناسب به دست مصرفکننده برسد، اما تولیدکنندگان از زیانهای سنگین و خطر تعطیلی واحدهای تولیدی خبر میدهند.
از یک سو، مازاد تولید باعث کاهش قیمتها میشود و از سوی دیگر، محدودیتهای صادراتی (مانند ممنوعیت واردات تخممرغ توسط عراق) بازارهای سنتی را از دسترس تولیدکنندگان خارج میکند؛ این تناقض آشکار، زنگ خطری برای بازار است که نیاز به مدیریت هوشمندانه دارد.
تولید تخممرغ بیش از نیاز داخلی است
در همین زمینه عبدالرضا اخوان رسولزاده، نایبرئیس کانون انجمنهای صنفی تولیدکنندگان تخممرغ کشور، در گفتوگو با میزان به بررسی عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت تخممرغ پرداخت.
وی با اشاره به این موضوع که در ماههای اخیر، قیمت تخممرغ کاهش محسوسی داشت، اما اخیراً افزایش یافته است، اظهار کرد: این نوسانات ناشی از عرضه و تقاضا است، اما اقداماتی مانند حذف گلههای جوان (زیر ۹۰ هفته) برای کاهش عرضه انجام شد.
به گفته نایبرئیس کانون انجمنهای صنفی تولیدکنندگان تخممرغ کشور اگرچه این اقدامات تأثیر موقتی داشت، اما آمارها نشان میدهد تولید همچنان بیش از نیاز داخلی است.
اخوانرسولزاده تاکید کرد: برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان، باید یا مقررات صادرات بازبینی شود یا تولید جوجه کاهش یابد، در غیر این صورت، عرضه زیاد، به صنعت تخممرغ آسیب میزند.
چالشهای صادرات و راهکارهای پیشرو
وی به مشکلات صادراتی در صنعت تخممرغ اشاره کرد و افزود: بازارهای سنتی صادرات تخممرغ، مانند عراق و افغانستان، بهدلیل سیاستهای حمایتی از تولید داخلی محدود شدهاند.
نایبرئیس کانون انجمنهای صنفی تولیدکنندگان تخممرغ کشور با اشاره به اینکه عراق واردات تخممرغ را ممنوع کرده است، گفت: این موضوع باعث کاهش تقاضا شده است. در چنین شرایطی، تقویت صنایع تبدیلی مانند تولید پودر تخممرغ میتواند راهکار مناسبی باشد.
ضرورت کنترل تولید جوجه برای تعادل بازار
اخوانرسولزاده تاکید کرد: برای تعادل بازار، کنترل تولید جوجه ضروری است. میانگین مناسب تولید، ماهانه ۵ میلیون قطعه است.
وی عرضه شناسنامهدار تخممرغ با درج قیمت روی محصول را عاملی برای شفافیت بازار و کاهش سود غیرمنطقی دلالان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، بخش خدمات سهمی بیش از حد معمول (۲۳ درصد) از قیمت نهایی دارد، در حالی که این رقم باید حدود ۱۵ درصد باشد.
نایبرئیس کانون انجمنهای صنفی تولیدکنندگان تخممرغ کشور تاکید کرد: ثبات قیمتها در بلندمدت تنها با تعادل بین عرضه و تقاضا و حمایت از زنجیره تولید ممکن است. اگر تولیدکنندگان متضرر شوند، در آینده با کمبود محصول و افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.
انتهای پیام/