اخبار اجتماعیخبرگزاری تسنیم

خرید واگن های چینی مترو به کجا رسید؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  در سال ۹۶، دولت بر اساس ماده ۵۸ برنامه ششم توسعه مکلف شد ۲۰۰۰ دستگاه واگن برای کلانشهرها که از این تعداد سهم تهران ۶۳۰ واگن بود، تأمین کند؛ بر همین اساس مناقصه بین المللی ساخت واگن ها برگزار و شرکت واگن سازی تهران و شرکای چینی آن به عنوان برندگان مناقصه ساخت ۶۳۰ واگن برنده شدند اما ابلاغ قرارداد چند سال به طول انجامید و تأمین منابع مالی این امر که طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، دولت مجاز بود اقدامات قانونی لازم برای تأمین سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی را انجام دهد، میسر نشد. 

در کش و قوس های پیش آمده، دولت وقت زیربار پرداخت این هزینه نرفت و شهرداری هم توان پرداخت آن را نداشت اما مدیریت کنونی شهر تهران آستین ها را برای کمک به اجرای این قرارداد بالا زد و دولت شهید رئیسی این گره را باز کرد و متعهد به پرداخت ۱۵ درصد پیش پرداخت ساخت واگن ها شد.

اما علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در سفری که سال ۱۴۰۲ به چین داشت، با افزودن ۲۵ درصدی به متمم قرارداد تعداد واگن ها را از ۶۳۰ به ۷۹۱ دستگاه واگن افزایش داد و مقرر شد شهرداری حدود ۱۰ درصد از ۱۵ درصد مبلغ پیش پرداخت را به دولت به صورت ریالی قرض بدهد اما با شهادت آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهور سابق کشورمان، پرداخت ۵ درصد باقی مانده با مشکل مواجه شد.

با این حال این موضوع با حمایت دولت چهاردهم همراه شد و پزشکیان نیز در دی ماه سال گذشته وعده‌هایی برای کمک به اجرای  قرارداد داد و طی دستوری از وزارت کشور خواست این موضوع تحویل واگن ها پیگیری شود. 

حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت اجرای این قرارداد به خبرنگار تسنیم، گفت: هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به همراه نصرتی؛ رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و نمایندگانی از وزارت کشور در چین حضور دارند تا امور مربوط به قرارداد را پیگیری کنند. 

وی با بیان اینکه توافقات مربوط به خرید واگن ها نهایی شده و نحوه واگذاری و ارسال واگن ها در حال بررسی است، ادامه داد: برای پرداخت هزینه نیز نمایندگان وزارت کشور مذاکرات لازم را با طرف چینی انجام می دهند. 

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران نیز اعلام کرده بود که  پیش نمونه واگن ها ساخته شده، تست های عملیاتی آن آغاز شده و امیدواریم از پایان امسال قطارهای جدید را در مترو تهران ببینیم.

به گزارش تسنیم،  تهران با ۷ خط مترو و ۱۶۰ ایستگاه، حدود ۱۴۰۰ واگن فعال دارد و سال هاست با کمبود حداقل ۱۵۰۰ واگن نیز مواجه است و فرسودگی واگن های موجود نیز به یکی از دغدغه های جدی برخی از مدیران شهری تبدیل شده است. با این حال، رنگ واقعیت گرفتن حمایت و همراهی دولت، تحرک جدی در اجرای قرارداد و ورود تدریجی واگن ها می تواند گره بزرگی از مشکلات این ناوگان انبوه بر را باز کند و سرفاصله حرکت قطارها در خطوط شلوغ مترو را کاهش دهد.

انتهای پیام/ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا