استان‌هاخبرگزاری دانشجو

حرکت لاک‌پشتی قطار در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، سمیه محمدی؛ در آرشیو‌های خبریِ روزنامه‌های خراسان جنوبی و بر اساس مستندات موجود؛ مطالبه درخواست راه آهن و آب این استان به سال ۱۳۴۷ یعنی ۱۰ سال قبل از انقلاب بر می‌گردد.

نخستین اسناد این پروژه به ۲۳ سال پیش برمی‌گردد؛ نخستین درخواست در آذر سال ۱۳۸۰ توسط مجمع نمایندگان وقت خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان مطرح شد و آبان سال ۱۳۸۵ خبر اتمام مطالعات مقدماتی راه آهن «چابهار – مشهد» در شرق کشور اعلام شد.

پس از کش و قوی‌های متعدد بالاخره این مطالبه مهم مردمی در دولت‌های مختلف بار‌ها مطرح شد و سرانجام عملیات اجرایی قطعه ۱۶ پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی به طول ۳۲ کیلومتر از اواسط سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

پایان راه؛ اتصال بیرجند به راه آهن سراسری بود که از آرزو‌های دیرینه مردم خراسان جنوبی بود؛ موضوع تامین مالی و سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند- قاین – یونسی در سفر اول رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم به خراسان جنوبی مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد جان دوباره‌ای بگیرد.

بالاخره با پیگیری‌های مجدانه نمایندگان مجلس، استاندار و شخص رئیس جمهور شهید و با اجازه مقام معظم رهبری ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی، تامین اعتبار شد. طول مسیر ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد، ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۳ کیلومتر در جغرافیای خراسان جنوبی قرار دارد.
حرکت لاک‌پشتی قطار در خراسان جنوبی
همچنین حد فاصل بیرجند تا ایستگاه یونسی ۲۷۱ کیلومتر است؛ از این میزان ۸۸ کیلومتر در خراسان رضوی بوده که ۵۸ کیلومتر آن از سمت استان همجوار در دست اجراست و ۱۸۳ کیلومتر در استان خراسان جنوبی قرار دارد که عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن در سال‌های گذشته شروع شد.

در دولت سیزدهم مقرر شد تا وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند، در نهایت عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از مسیر ریلی زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد شهریور سال گذشته با حضور رئیس جمهور آغاز شد و و این ابر پروژه زیرساختی استان که آرزوی دیرینه مردم این خطه بود رنگ واقعیت به خود گرفت.

انفجار شیرین!

 سرانجام برای ۱۵ قطعه در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی مطالعات انجام و مناقصه‌هایی برگزار و پیش بینی شد و مقرر شد تا پایان سال ۱۴۰۳ حداقل ۲۰۰ کیلومتر زیرسازی از مسیر ۴۳۳ کیلومتر در استان تکمیل و تحویل شود و آماده اجرای پیمان روسازی و ریل گذاری شود.
حرکت لاک‌پشتی قطار در خراسان جنوبی
۲۷ اردیبهشت همین امسال بود که عملیات انفجار و خاک‌برداری قطعه ۱۸ پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی در محدوده آرین شهر آغاز شد؛ خبری که برخی رسانه‌های محلی از آن به عنوان انفجار شیرین یاد کردند.

بعد از شهادت آیت الله رئیسی و با همه این اوضاع و احوال؛ این پروژه در مرحله اجرا با وجود منابع مالی اندک به توقف نزدیک شد و مطالبه اصلی مردم از دولت چهاردهم تسریع و تکمیل این پروژه شد.

همزمان با استقرار استاندار جدید و با پیگیری‌های و پرداختن رسانه‌ها به این مطالبه مهم؛ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه راه آهن اختصاص یافت، اما با این مبلغ اندک در این پروژه عظیم کار به جایی نرسیده و پیمانکاران هر روز مطالبات آن‌ها بیشتر می‌شود.

راه آهن شرق طرحی برای ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی

 هاشمی استاندار خراسان جنوبی ضمن بازدید از وضعیت پیشرفت قطعه ۱۵ و ۱۶ راه آهن از این پروژه به عنوان طرحی برای ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی در جنوب، جنوب شرق و شمال شرق یاد کرد و گفت: بخش اعظم پروژه راه آهن شرق کشور در خراسان جنوبی واقع شده و در حال حاضر هم کارگاه‌های تعبیه شده در محدوده استان فعال است.
استاندار خراسان جنوبی در این بازدید ابراز امیدواری کرد با روندی که در حال اجرا است به زودی صدای سوت قطار به گوش مردم برسد.

حرکت لاک‌پشتی قطار در خراسان جنوبی

تمام ۱۵ قطعه راه آهن خراسان جنوبی فعال است

 مودی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در خصوص آخرین وضعیت راه آهن استان اظهار کرد: هم اکنون تمام ۱۵ قطعه خراسان جنوبی فعال است و کار را با برنامه‌ها پیش برده‌اند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی ابلاغ شد که به حساب پیمانکاران در حال واریز است.

مودی با بیان اینکه پیگیری‌های مجدانه از سوی نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی و استانداری خراسان جنوبی در حال انجام است، گفت: روز گذشته جلسه‌ای با نماینده نهبندان و سربیشه، معاون امور حقوقی مجلس و معاون شرکت ساخت در خصوص تخصیص اعتبار به این پروژه برگزار شد و مقرر شد وزارت راه و شهرسازی مجدد پیگیری مکتوبی در خصوص تخصیص به موقع منابع و استمرار اعتبارات ریلی داشته باشند. 

حرکت لاک‌پشتی قطار در خراسان جنوبی

هزار میلیارد تومان مطالبات پیمکانکاران راه آهن/ فعالیت ۹۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در خط ریلی خراسان جنوبی

به گفته مدیرکل راه شهرسازی خراسان جنوبی این پروژه یکی از پروژه‌های با اهمیت ریلی کشور است که باید تامین اعتبار آن به صورت مستمر ادامه داشته باشد. 

وی با بیان اینکه خدارا شکر پیکانکاران متعهدی در این پروژه پای کار هستند، اما مطالباتی هم دارند که ما سعی در پرداخت مطالبات آنها داریم، گفت: مطالبات پیمانکاران به حدود هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون ۹۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در حوزه پروژه راه آهن خراسان جنوبی فعالیت دارند و مشغول کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا