خبرگزاری میزاندسته بندی: بین‌الملل- جهان ، آسیا و اقیانوسیه

تصمیم مجدد مالزی برای حل بزرگ‌ترین معمای هوانوردی جهان در پرواز ناپدیدشده ۳۷۰

تصمیم مجدد مالزی برای حل بزرگ‌ترین معمای هوانوردی جهان در پرواز ناپدیدشده ۳۷۰

مالزی اعلام کرد عملیات جست‌وجو برای یافتن جواب معمای ۱۰ ساله ناپدید شدن پرواز ۳۷۰ را از سر می‌گیرد.

خبرگزاری میزان

ناپدید شدن ۱۰ سال پیش پرواز MH۳۷۰ خطوط هوایی مالزی با ۲۳۹ سرنشین، یکی از بزرگ‌ترین معما‌های هوانوردی جهان است.

به گزارش رویترز، هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در ۸ مارس ۲۰۱۴ (۱۷ اسفند ۱۳۹۲) در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد.

تجزیه‌وتحلیل داده‌های ماهواره‌ای نشان داد که این هواپیما احتمالا در جایی در جنوب اقیانوس هند، در سواحل غرب استرالیا سقوط کرده است؛ با وجود این، ۲ عملیات جست‌وجوی گسترده نتوانستند به هیچ یافته مهمی دست یابند.

مالزی، استرالیا و چین جست‌وجوی زیر آب را در منطقه‌ای به مساحت ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع در جنوب اقیانوس هند براساس داده‌های اتصالات خودکار بین ماهواره Inmarsat و هواپیما آغاز کردند؛ این جست‌وجو که حدود ۱۴۳ میلیون دلار هزینه داشت، پس از ۲ سال در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ۱۳۹۵) بدون یافتن هیچ اثری از هواپیما متوقف شد.

 

تصمیم مالزی برای حل بزرگ‌ترین معمای هوانوردی جهان در پرواز ناپدیدشده ۳۷۰

در سال ۲۰۱۸، مالزی پیشنهاد شرکت اکتشافی آمریکایی Ocean Infinity را برای جست‌وجوی سه‌ماهه پذیرفت، به این معنی که شرکت فقط در صورت یافتن هواپیما دستمزد دریافت می‌کند؛ این جست‌وجو ۱۱۲ هزار کیلومتر مربع شمال منطقه هدف اصلی را پوشش داد، اما بی‌نتیجه ماند و در می ۲۰۱۸ (۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) به پایان رسید.

تاکنون بیش از ۳۰ قطعه از بقایای هواپیمای مشکوک در امتداد سواحل آفریقا و جزایر اقیانوس هند جمع‌آوری شده است، اما فقط سه قطعه بال آن ارتباطی‌هایی با هواپیمای MH۳۷۰ داشته است.

یک گزارش ۴۹۵ صفحه‌ای درباره ناپدید شدن MH۳۷۰ که در جولای ۲۰۱۸ (تیر ۱۳۹۷) منتشر شد، می‌گوید که کنترل‌های بوئینگ ۷۷۷ احتمالا عمدا دستکاری شده‌اند تا آن را از مسیر خارج کنند، اما بازرسان نمی‌توانند تعیین کنند که چه کسی مسئول آن است.

این گزارش همچنین اشتباه‌های مرتکب‌شده ازسوی مراکز کنترل ترافیک هوایی کوالالامپور و هوشی‌مین‌سیتی را برجسته و توصیه‌هایی برای جلوگیری از تکرار حادثه صادر کرده است.

بازرسان از ارائه هرگونه نتیجه‌گیری در مورد اتفاقی که برای MH۳۷۰ افتاد، خودداری و اعلام کردند که نتیجه‌گیری به یافتن لاشه هواپیما بستگی دارد.

ناتوانی در یافتن محل سقوط MH۳۷۰ به تئوری‌های توطئه متعددی دامن زده است، از خطای مکانیکی یا تصادف با کنترل از راه دور گرفته تا توضیحات عجیب‌تر مانند آدم‌ربایی بیگانگان.

 

تصمیم مالزی برای حل بزرگ‌ترین معمای هوانوردی جهان در پرواز ناپدیدشده ۳۷۰

در سال‌های اخیر، برخی از کارشناسان هوانوردی گفته‌اند محتمل‌ترین توضیح این است که هواپیما به عمد توسط یک خلبان با تجربه از مسیر خارج شده است؛ با وجود این، بازرسان گفته‌اند که هیچ چیز مشکوکی در زمینه، امور مالی، آموزش و سلامت روانی کاپیتان و کمک خلبان وجود ندارد.

وزیر حمل‌ونقل مالزی جمعه، ۳۰ آذر اعلام کرد که دولت موافقت اصولی خود را برای از سرگیری جست‌وجوی لاشه هواپیما پس از پیشنهاد جدید Ocean Infinity دارد که در صورت یافتن لاشه هواپیما ۷۰ میلیون دلار دریافت خواهد کرد، اعلام کرد.

این وزیر مالزیایی گفت که جست‌وجوی جدید، پس از امضای قرارداد، منطقه جست‌وجوی قبلی را به میزان ۱۵ هزار کیلومتر مربع افزایش می‌دهد؛ این قرارداد ۱۸ ماه جست‌وجو را پوشش می‌دهد و اعلام شده است که بهترین زمان برای عملیات بین ژانویه (دی) تا آوریل (اسفند) است.

بیش از ۱۵۰ مسافر چینی در این پرواز حضور داشتند و بستگانشان خواستار دریافت غرامت از خطوط هوایی مالزی، بوئینگ، رولزرویس سازنده موتور هواپیما و گروه بیمه آلیانتس هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا