آموزش و دانشگاه آموزش و پرورشخبرگزاری آنا

تربیت معلم و پژوهش‌های کاربردی کلید پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

تربیت معلم و پژوهش‌های کاربردی کلید پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه تلاش می‌کند تا پژوهش‌ها را به مسئله‌های واقعی اجتماعی پیوند دهد و از این طریق به حل مشکلات جامعه کمک کند.

سید نقی موسوی تیله‌بنی، استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا به بررسی آسیب‌های اجتماعی و نقش دانشگاه فرهنگیان در پیشگیری از آنها پرداخت.

موسوی تاکید کرد: در راستای توجه به آسیب‌های اجتماعی، آموزش و پرورش به ویژه در تربیت معلم نقش به‌سزایی دارد و باید از سنین پایین و با همکاری نهاد‌های مختلف، از جمله قوه قضائیه، اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی همچنین اشاره کرد: وزارت آموزش و پرورش بر اساس ماموریت‌های خود، به ویژه در قالب برنامه قانون هفتم پیشرفت، به پژوهش‌های مسئله‌محور در زمینه آسیب‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای دارد.

موسوی گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک نهاد تربیت معلم، به طور ویژه به پژوهش‌های کاربردی که بتواند مشکلات و مسائل اجتماعی روز کشور را حل کند، اهمیت می‌دهد و دستاورد‌های پژوهشی باید در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی مدارس مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به چالش‌های موجود در پیوند پژوهش‌های علمی با کاربرد‌های عملی اشاره کرد و گفت: در کشور ما معمولاً پژوهش‌ها کاربردی نبوده و نتایج آنها در سطح کلان به کار گرفته نمی‌شود.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان تلاش می‌کند تا پژوهش‌ها را به مسئله‌های واقعی اجتماعی پیوند دهد و از این طریق به حل مشکلات جامعه کمک کند.

در ادامه، موسوی به ضرورت همکاری با قوه قضائیه در زمینه پیشگیری از جرم و تربیت معلم اشاره و اعلام آمادگی کرد که معاونت پژوهش دانشگاه فرهنگیان برای هرگونه همکاری در این راستا آماده است.

استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان در خصوص تفاوت‌های نظام آموزش و پرورش فعلی با دوران گذشته، به ویژه دوران قبل از انقلاب، گفت: دانشگاه فرهنگیان که قدمت ۱۰۰ ساله دارد، امروز در مقایسه با دوران گذشته از نظر فضای فیزیکی، تنوع رشته‌ها و تربیت منابع انسانی پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر، نظام تربیت معلم در کشور کاملاً خوداتکا و بر اساس فلسفه ایرانی‌اسلامی شکل گرفته است.

موسوی به نقص‌های سیستم آموزشی در دوران گذشته اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات اساسی در آن دوران عدم وجود فلسفه تربیتی منسجم بود که از اوایل دوران پهلوی اول مطرح شد.

وی همچنین به سند تحول بنیادین که در دو دهه اخیر برای نظام آموزشی کشور تدوین شده اشاره کرد و گفت: این سند می‌تواند به عنوان یک نقشه‌راه برای حل مشکلات آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد، هرچند هنوز نیاز به اجرایی شدن کامل دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: برای تحقق اهداف تحول در آموزش و پرورش، باورمندی مسئولان و مدیران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر این باورمندی وجود نداشته باشد، حتی بهترین برنامه‌ها نیز در عمل به نتیجه نخواهند رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا