بررسی تصمیم جدید شورای عالی انقلاب در رابطه با تاثیر معدل در کنکور/ تصمیمگیری دیرهنگام و تغییر تصمیمات بیشترین آسیب را برای دانشآموزان به همراه دارد

گزارش|

در این گزارش به بررسی تصمیم جدید شورای عالی انقلاب در رابطه با تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۴ پرداخته شده است.
محمدرضا احمدی سنگر، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با میزان در رابطه با اختلاف نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به اینکه اگر به دنبال عدالت آموزشی هستیم تاثیر قطعی معدل اجحافی در حق دانش آموزان مناطق کم برخوردار است، گفت: نظر ما این است که تاثیر معدل پایه دهم در کنکور حذف، تاثیر پایه معدل پایه یازدهم مثبت و تاثیر معدل پایه دوازدهم نیز ۴۰ درصد باشد که البته پیش از این تاثیر معدل پایه دهم در کنکور به طور کلی حذف شده بود.
وی ضمن اشاره به اینکه نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که معدل پایههای یازدهم و دوازدهم در مجموع ۶۰ درصد تاثیر قطعی داشته باشد، افزود: از آنجایی که مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور را شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده بود این مصوبه مجددا باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی میرفت تا خودشان مصوبهشان را تغییر دهند و از این رو قرار بر این شد که سریعا به صورت مجدد جلسهای در این مورد برگزار شود.
پس از برگزاری اولین جلسه در این خصوص که در تاریخ ۱۹ فروردین ماه به ریاست مسعود پزشکیان، رئیس جمهور و روسای قوای قضاییه، مقننه و اعضای این شورا برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اختلافنظر پیشآمده میان شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص میزان تأثیر معدل پایه یازدهم گفت: با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشتر جزئیات این موضوع را به این دو نهاد واگذار کرده بود، اما به دلیل اختلافنظر، مجدداً موضوع برای تصمیمگیری نهایی در صحن شورا مطرح شد.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبهای که در بهمنماه سال گذشته به تصویب رسید، قرار بود همه دروس نهایی پایههای یازدهم و دوازدهم در کنکور دارای تأثیر قطعی باشند. اما با توجه به عدم آمادگی دانشآموزان، مقرر شد که اجرای کامل این مصوبه از سال ۱۴۰۵ آغاز شود.
حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه تأکید کرد: بر این اساس، برای کنکور سال ۱۴۰۴ تنها دروس نهایی پایه دوازدهم با تأثیر قطعی ۶۰ درصد لحاظ میشود و برای پایه یازدهم، صرفاً تأثیر مثبت اعمال خواهد شد. یعنی داوطلبانی که دروس نهایی پایه یازدهم را گذرانده و در امتحانات شرکت کردهاند، در صورت کسب نمرات خوب، از تأثیر مثبت آن بهرهمند میشوند و دیگر داوطلبان هیچگونه تأثیر منفی برایشان منظور نخواهد شد.
وی افزود: از سال ۱۴۰۵ به بعد، تمامی دروس پایههای یازدهم و دوازدهم با تأثیر قطعی در نتایج کنکور اعمال خواهد شد و دیگر تفاوتی میان داوطلبان جدید و پشت کنکوری وجود نخواهد داشت.
در نتیجه برای کنکور سال ۱۴۰۴ تنها دروس نهایی پایه دوازدهم با تأثیر قطعی ۶۰ درصد لحاظ و برای پایه یازدهم، صرفاً تأثیر مثبت اعمال میشود، اما از سال ۱۴۰۵ به بعد، تمامی دروس پایههای یازدهم و دوازدهم با تأثیر قطعی در نتایج کنکور اعمال میشود.
تصمیم گیری دیر هنگام و تغییر تصمیمات بیشترین آسیب را برای دانش آموزان به همراه دارد
فروغ تیموریان، کارشناس مسائل آموزشی در گفتوگو با میزان در رابطه با این تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اینکه تصمیمات دیر گرفته میشود و مدام در حال تغییر است بیشترین آسیب را برای دانش آموزان به همراه دارد و هم برای آنها و هم برای والدینشان نگرانی بسیاری را به وجود میآورد. انگار بحثهای مربوط به کنکور و معدل تمامی ندارند و دلیل اینکه نمیتوانند در این رابطه به تصمیم قطعی برسند و هر روز تصمیم جدیدی در این مورد گرفته میشود این است که از کارشناسان خبره در تصمیم گیری استفاده نمیشود و هنگامی که تصمیمی گرفته میشود و اجرا میشود با چالشهایش مواجه میشویم.
وی با بیان اینکه پیش از این نیز معدل پایههای یازدهم و دوازدهم در کنکور تاثیر مثبت داشت، ادامه داد: تاثیر مثبت معدل برای دانش آموزانی که معدل بالاتری دارند بسیار خوب است و مانند بسیاری از تصمیماتی که گرفته میشود هم فرصت و هم تهدید است.
این کارشناس مسائل آموزشی توضیح داد: برخی از دانشآموزان مهارت تست زنی دارند که تاثیر معدل برای این دسته از دانش آموزان چندان خوب نیست، اما به هر حال تصمیم خوبی است ولی در حال حاضر باید بررسی شود که با توجه به این تصمیم آیا تدبیری برای تصحیح مناسب اوراق و اینکه نمره دانشآموزان نمره واقعی خودشان و ارزیابی مناسب و درستی باشد اندیشیده شده است یا اینکه همچنان با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم.
تیموریان تاکید کرد: لازم است تا خرداد ماه آموزش و پرورش و سازمان سنجش برنامه ریزی دقیق و درستی را برای امتحانات داشته باشند تا اوراق امتحانی با ترفندی تصحیح شود و افرادی وارد روند تصحیح اوراق شوند که معدل دانش آموزان معدل واقعی خودشان باشد.
وی عنوان کرد: در هر صورت تاثیر مثبت بهتر از تاثیر قطعی است چرا که دانش آموزانی که معدل بالا دارند معدلشان در کنکور تاثیر مثبت دارند، اما دانش آموزانی که معدلشان چندان خوب نیست معدلشان در کنکورشان تاثیری ندارد ولی به طور کلی تا تصمیمی اجرا و نتیجهاش مشخص نشود قضاوت در موردش زود است باید بررسی کنیم که نتایج این تصمیم چیست.
انتهای پیام/