استانها عمومیخبرگزاری آنا

بازآرایی نظام دانشی دانشگاه آزاد؛ گامی به سوی تحول بنیادین ساختار‌های علمی و آموزشی

بازآرایی نظام دانشی دانشگاه آزاد؛ گامی به سوی تحول بنیادین ساختار‌های علمی و آموزشی

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت تحول و به‌روزرسانی ساختار‌های علمی و آموزشی با بازآرایی نظام دانشی این دانشگاه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار آنا،، فاطمه حمیدی‌فر رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه بازآرایی ساختار نظام دانشی دانشگاه آزاد اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد با اشاره به نقش این دانشگاه در تولید علم و دانش، اظهار کرد: بازآرایی ساختار نظام دانشی دانشگاه، گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و توسعه علوم میان‌رشته‌ای است. این دانشگاه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و تخصصی خود، باید به سمت نظام دانشی پویا و کارآمد حرکت کند.

وی با تأکید بر اهمیت رویکرد‌های نوین در مدیریت دانش، افزود: ساختار‌های قدیمی دیگر پاسخگوی نیاز‌های علمی و مهارتی دانشجویان نیستند و باید با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه، مسیر جدیدی برای بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی ترسیم کنند. یکی از اهداف اصلی این بازآرایی، ایجاد هم‌افزایی بین رشته‌های مختلف و ارتقای جایگاه دانشگاه در عرصه علمی کشور است.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این نظام‌نامه‌ای که در دست داریم، چهارمین نسخه آن است و اکنون نسخه پنجم نیز در حال تدوین بوده که باز هم تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد. در سفر‌هایی که به استان‌ها داشته‌ایم و بازخورد‌هایی که از دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دریافت می‌کنیم، مشاهده می‌شود که این تحول نباید صرفاً شکلی باشد؛ بلکه باید به تحولی بنیادین در رسالت دانشگاه بینجامد.

حمیدی‌فر بیان کرد: سه حوزه اساسی در دانشگاه داریم که باید به‌عنوان رسالت اصلی آن مورد توجه قرار گیرد که تربیت عالم، تولید علم و جهت‌دهی به علم بر اساس جریانات اجتماعی می‌شود در این راستا، سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی نیز تأکید دارد که نظام آموزشی در همه سطوح از مدارس تا دانشگاه نیاز به تغییرات بنیادین دارد. بر همین اساس، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی به‌عنوان دانشکده پیشرو باید نقش خود را در عرصه‌های مختلف گسترش دهد و با ایجاد تفاهم‌نامه‌هایی با نهاد‌های مرتبط، عرصه‌های کاربست دانش را توسعه دهد.

وی با اشاره به ساختار جدید دانشگاهی گفت: چهار نظام در دانشگاه تعریف شده شامل نظام تربیتی، علمی، فرهنگی و نظام فناوری می‌شود که این چهار نظام باید در تعامل هماهنگ بتوانند سه مأموریت اصلی دانشگاه را محقق سازند. در این میان، یکی از اهداف مهم این بازآرایی، ایجاد نظام جامع و یکپارچه‌ای است که بتواند از طریق دانشکده‌های موضوع محور، رسالت دانشگاه را به‌درستی پیش ببرد.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این مسیر، مدیران، استادان و دانشجویان نقش کلیدی دارند. مدیران دانشگاهی باید جریان‌های دانشجویی را هدایت کنند، استادان باید در ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش نقش‌آفرینی کرده و دانشجویان نیز باید با اعتمادبه‌نفس و نوآوری در عرصه‌های علمی و اجرایی وارد شوند.

حمیدی‌فر با اشاره به‌ضرورت ارتباط بین دانشگاه و صنعت  گفت: برای تحقق نظام دانشی کاربردی، دانشگاه باید ارتباطی گسترده و مستمر با صنایع مختلف داشته باشد. از طریق همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز صنعتی و نهاد‌های اقتصادی، می‌توان پژوهش‌های دانشگاهی را به محصولات و خدماتی تبدیل کرد که مستقیماً در توسعه اقتصادی کشور نقش ایفا کنند.

وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تبدیل شدن به نهاد پیشرو در توسعه علمی و فناوری گام برمی‌دارد و باید بتواند دانشجویانی را تربیت کند که علاوه بر تخصص علمی، دارای مهارت‌های کارآفرینی و نوآوری نیز باشند. این امر با طراحی برنامه‌های آموزشی جدید، افزایش همکاری‌های بین‌المللی و ایجاد شبکه‌های علمی قوی امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: بازطراحی نظام نوین دانشی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سه رسالت کلیدی صورت می‌گیرد که شامل خودسازی، جامعه‌پردازی و مرجعیت‌سازی علمی می‌شود. این تحول باید به ایجاد تمدن نوین اسلامی از طریق نظام یکپارچه دانشگاهی بینجامد و دانشگاه را از نهاد صرفاً آموزشی به نهادی پویا و اثرگذار در جامعه تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا