ایلان ماسک: آزمایش خودروهای خودران تسلا ابتدا در “امنترین مناطق” آستین انجام میشود

ماسک در این مصاحبه تأکید کرد: خودروهای تسلا از تقاطعها عبور نخواهند کرد، مگر آنکه اطمینان کامل حاصل کنیم که عملکرد آنها در این نقاط کاملاً ایمن است. در غیر این صورت، خودروها مسیر خود را تغییر خواهند داد. ما در مورد استقرار این فناوری رویکردی بسیار محتاطانه داریم — همانطور که باید داشته باشیم. هرگونه بیاحتیاطی در این زمینه، اقدامی غیرمنطقی خواهد بود.
استفاده از ژئوفنس (Geofence) نشاندهنده تغییر چشمگیر در استراتژی ماسک است؛ کسی که سالها ادعا میکرد تسلا قادر به توسعه یک سیستم خودران عمومی است که میتواند در هر مکانی و بدون نیاز به نظارت انسان فعالیت کند. (ژئوفنس اصطلاحی تخصصی در صنعت خودروهای خودران است و به محدود کردن عملیات خودرو به یک منطقه جغرافیایی مشخص اشاره دارد.)
ماسک همچنین اشاره کرد که تسلا قصد دارد آزمایشهای مشابهی را در کالیفرنیا و احتمالاً سایر ایالتهای آمریکا تا پایان سال جاری میلادی آغاز کند.

تغییر رویکرد تسلا
مدیرعامل تسلا نخستین بار در جلسه گزارش مالی سهماهه اول سال — که در ماه آوریل برگزار شد — به ایده استفاده از حصار جغرافیایی اشاره کرد، هرچند بهصورت صریح اعلام نکرد که این روش بهکار گرفته خواهد شد. وی (در آن زمان) گفت: «به احتمال زیاد، عملیات اولیه روبوتاکسی با مجموعهای از پارامترهای محلی انجام خواهد شد.»
نظارت از راه دور و حذف اپراتور انسانی:
ماسک همچنین اعلام کرد که تسلا در چارچوب رویکرد “محتاطانه” خود، از کارمندانش میخواهد تا ناوگان اولیه — متشکل از حدود ده دستگاه خودروی شاسیبلند مدل Y مجهز به نسخه “بدون نظارت” نرمافزار کامل خودران — را از راه دور تحت نظر بگیرند. وی ادعا کرد این خودروها بدون حضور هیچ اپراتور ایمنی در داخل خودرو، رانندگی خواهند کرد.
وی در این باره افزود: «بهنظر ما منطقی است که کار را با تعداد محدودی خودرو آغاز کنیم، از ایمنی عملیات اطمینان حاصل نماییم و سپس در صورت موفقیتآمیز بودن آزمایشها، دامنه فعالیت را گسترش دهیم.»