خبرگزاری دانشجوفرهنگی

آرش خوشخو: آثار جشنواره فیلم فجر باید ارتباط معناداری با آرمان‌های انقلاب اسلامی برقرار کنند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در سال‌های اخیر، چالشی جدی در صنعت سینما به ویژه در زمینه اکران فیلم‌ها به وجود آمده است. یکی از مسائل اصلی، عدم تنوع در سانس‌های اکران فیلم‌های کمدی است. در حالی که در میان ۱۰ فیلم اکرانی، ۹ فیلم کمدی به نمایش درمی‌آیند، این فیلم‌ها به طور مداوم در تمامی ساعات روز، از صبح تا شب، اکران می‌شوند. این وضعیت نشان‌دهنده نیاز به توجه بیشتر به سایر ژانرها، به ویژه درام‌های اجتماعی است.

این شرایط نشان‌دهنده نیاز جدی به تولید آثار متنوع و باکیفیت، به ویژه در ژانرهای اجتماعی است. لازم است که آثار جدید تحت بررسی قرار گیرند تا مشخص شود آیا می‌توانند به عنوان آثار امیدبخش شناخته شوند یا خیر. در این راستا، نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان نیز باید از بسترهای مناسب برای ارائه آثار خود بهره‌مند شوند. متأسفانه، بسیاری از نویسندگان تازه‌کار، به دلیل عدم حمایت کافی، با چالش‌هایی در زمینه تأیید فیلمنامه‌های خود مواجه‌اند.

مشکلات در تأیید فیلمنامه‌ها

اکثر فیلمنامه‌نویسان که در حال نوشتن اولین آثار خود هستند، به دلیل عدم تخصص کافی کارشناسان، با مشکلاتی در دریافت تأییدیه مواجه می‌شوند. این کارشناسان، گاهی اوقات به دلیل عدم آگاهی از جزئیات و نیازهای سینما، اثر را به درستی ارزیابی نمی‌کنند و این امر می‌تواند به نابودی ایده‌های خلاقانه منجر شود.

آرش خوشخو یکی از هفت عضو هیأت انتخاب چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در خصوص فیلم های اجتماعی این چنین گفت:

یکی از چالش‌ها، تمرکز بیش از حد بر روی یک ژانر خاص، به ویژه کمدی، است. این تمرکز می‌تواند به حذف سایر ژانرها منجر شود و مخاطبان را از تماشای فیلم‌های متنوع محروم کند. بسیاری از تماشاگران به دنبال دیدن فیلم‌هایی در ساعت‌های خاص هستند، اما با توجه به اکران گسترده فیلم‌های کمدی، گزینه‌های کمتری برای انتخاب دارند.

وی در ادامه داد:سینمای اجتماعی نیز در حال تغییر و تحول است. فیلم‌هایی که داستان‌های قوی و جذابی دارند، توانسته‌اند توجه بیشتری را جلب کنند. به عنوان نمونه، فیلم‌هایی مانند «ملاقات خصوصی» و «علفزار» به دلیل داستان‌های اجتماعی و جذابیت‌های خاص خود، موفق به فروش خوبی شده‌اند. این نشان‌دهنده این است که سینمای اجتماعی باید به سمت تولید آثار با کیفیت‌تر و داستان‌های قوی‌تر حرکت کند.

آرش خشخو در گفت و گو با خبرنگار دانشجو، به بررسی وضعیت کنونی سینمای اجتماعی پرداخت و تأکید کرد که این سینما باید به سمت تولید داستان‌های قوی‌تر و جامع‌تر حرکت کند. وی اشاره کرد که فیلم‌هایی چون «ملاقات خصوصی» و «علفزار» به دلیل برخورداری از داستان‌های اجتماعی موفق به فروش خوبی شده‌اند. خشخو افزود:

“به نظر می‌رسد سینمای اجتماعی ما به سمت فیلم‌های ملتهب‌تر و داغ‌تر حرکت کند که این تغییر، لزوماً یک اتفاق بد نیست.”

او همچنین به فیلم «علت مرگ نامعلوم» و آثار دیگر اشاره کرد و گفت که این فیلم‌ها نیاز به کمک ارگان ها برای اکران دارند تا بتوانند به مخاطبان خود عرضه شوند.

چالش‌های سینمای کمدی

خشخو به موج سینمای کمدی و فروش بالای آن اشاره کرد و گفت که در سال گذشته، سینما با فروش ۲۹ میلیون بلیط مواجه بوده است که این عدد بسیار قابل توجهی است. او افزود: «این وضعیت نشان‌دهنده این است که سینما به نوعی از حالت ورشکستگی خارج شده و به رغم چالش‌های موجود، توانسته است به حیات خود ادامه دهد.» وی همچنین به تغییرات در سینمای اجتماعی اشاره کرد و گفت:  «این سینما دیگر در حالت امن خود باقی نمانده و باید به سمت داستان‌های قوی‌تر و جذاب‌تر حرکت کند.»

آمار فروش و مقایسه با گذشته

خشخو آخرین آمار فروش سینما را ۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که این آمار به لطف فیلم‌هایی مانند «هفتادسی» به دست آمده است. او افزود که جمعیت سینما در ایران هنوز از ۴ میلیون نفر فراتر نرفته و این موضوع نیاز به توجه بیشتری دارد.

آرش خشخو در پایان تأکید کرد که سینما باید به سمت تولید آثار متنوع و با کیفیت‌تر برود و از حمایت‌های لازم برای نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان بهره‌مند شود. او خاطرنشان کرد که برای بهبود وضعیت سینما، نیاز به همکاری و همفکری تمامی دست‌اندرکاران این صنعت وجود دارد.

در خصوص جشنواره فجر، سوالی که مطرح می‌شود این است که چه نسبتی بین این جشنواره و انقلاب اسلامی وجود دارد. بسیاری از منتقدان بر این باورند که جشنواره فجر به عنوان یک رویداد فرهنگی، نتوانسته به درستی به آرمان‌های انقلاب اسلامی پاسخ دهد. این جشنواره، که به عنوان یک نمایش از آثار تولیدی سال سینمای ایران شناخته می‌شود، به نظر می‌رسد که فاقد سیاست‌گذاری مشخصی برای انتخاب آثار است.

در نهایت، سینما در ایران نیاز به تغییرات اساسی دارد. اگر به تولید آثار متنوع و حمایت از نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان توجه شود، می‌توان به آینده‌ای روشن‌تر برای سینمای اجتماعی و تنوع ژانرها امیدوار بود. این موضوع نیازمند همکاری و همفکری تمامی دست‌اندرکاران سینما است تا بتوانند سینمایی پویا و تأثیرگذار را برای مخاطبان فراهم آورند.

آرش خشخو، کارگردان و منتقد سینما، به تحلیل وضعیت سینما در ایران و رابطه آن با جشنواره فجر پرداخت. او با اشاره به این که بسیاری از کشورها به معنای واقعی سینما ندارند، تأکید کرد که ما گاهی از جنبه رسانه‌ای سینما غافل می‌شویم. خشخو بیان کرد که جشنواره فجر باید به نسبت خود با انقلاب اسلامی توجه بیشتری داشته باشد، زیرا در سال‌های اخیر، این نسبت کمتر مورد بحث قرار گرفته است.

 

او افزود: «جشنواره فجر به عنوان یک رویداد فرهنگی، باید بتواند ارتباط معناداری با آرمان‌های انقلاب اسلامی برقرار کند. اما متأسفانه، کارنامه جشنواره در این زمینه قابل قبول نیست و این امر به نوعی به زیر سوال رفتن ارزش‌های انقلاب منجر می‌شود.»

خشخو به انتقاد از فیلم‌های ناموفق و هزینه‌های بالای تولید آن‌ها اشاره کرد و گفت که این فیلم‌ها هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی ندارند. او همچنین به فقدان سیاست‌گذاری مشخص در جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: «جشنواره باید دارای یک چشم‌انداز و آیین‌نامه مشخص باشد تا بتواند آثاری را که با هویت خود همخوانی دارند، انتخاب کند.»

 

خبرنگار مهلا رنجبران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مشابه

دکمه بازگشت به بالا