
به گزارش ایتنا و به نقل از تککرانچ، دیشب، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، با انتشار پستی در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) این موفقیت را جشن گرفت: «چه پایان خارقالعادهای! Gemini 2.5 Pro همین حالا بازی Pokémon Blue رو تموم کرد!»
پشت صحنه این رویداد
این پروژه تحت عنوان «Gemini Plays Pokémon» توسط یک مهندس نرمافزار مستقل به نام «جوئل زد» اجرا شده است. اگرچه او رسماً وابسته به گوگل نیست، اما این ابتکار مورد استقبال تیمهای هوش مصنوعی گوگل قرار گرفته است.
پیش از این، لوگان کیلپاتریک، مدیر محصول استودیوی هوش مصنوعی گوگل، در پستی اشاره کرده بود که جمینای «پیشرفت چشمگیری در بازی پوکمون داشته» و حتی موفق به کسب پنج نشان شده، در حالی که مدلهای قبلی تنها سه نشان دریافت کرده بودند. این موضوع حتی باعث شد پیچای با طنز بگوید: «در حال توسعه یک API مخصوص هوش مصنوعی پوکمون هستیم!»
چرا پوکمون؟
در ماه فوریه، شرکت آنتروپیک (Anthropic) از پیشرفت مدل هوش مصنوعی کلود (Claude) در بازی «پوکمون قرمز» خبر داد و توضیح داد که این مدل با «تفکر استراتژیک و آموزش پیشرفته» توانسته در انجام وظایف غیرمنتظره، مانند بازیهای کلاسیک، عملکرد بهتری داشته باشد.
(هر دو بازی «پوکمون قرمز» و «آبی» نسخههای مختلفی از یک عنوان محبوب گیمبوی هستند که اولین بار در سال ۱۹۹۶ منتشر شدند.)
حتی یک کانال توییچ به نام «Claude Plays Pokémon» وجود دارد که جوئل زد از آن به عنوان منبع الهام خود یاد کرده است.
آیا جمینای واقعاً برتر است؟
با وجود پیشرفتهای کلود، به نظر نمیرسد که این مدل هنوز موفق به اتمام کامل بازی شده باشد. اما آیا این به معنای برتری عینی جمینای است؟ جوئل زد به بینندگان هشدار داد:
«لطفاً این رو معیاری برای مهارت بازیکنان حرفهای پوکمون در نظر نگیرید. مقایسه مستقیم بین جمینای و کلود منصفانه نیست، چون این مدلها ابزارها و دادههای متفاوتی دریافت میکنند.»
نقش کمکهای خارجی
هر دو مدل هوش مصنوعی برای انجام بازی به حمایت انسانها نیاز داشتند. در این پروژه، یک سیستم عامل (agent framework) تصاویر بازی را همراه با اطلاعات تکمیلی به مدل ارائه میداد تا جمینای بتواند تصمیمگیری کند و دستورات مناسب را برای فشار دادن دکمههای بازی صادر نماید.
جوئل زد تأکید کرد که برخی مداخلات توسعهدهنده نیز برای کمک به جمینای انجام شده، اما این اقدامات «تقلب» محسوب نمیشوند:
«مداخلات من باعث بهبود تواناییهای کلی تصمیمگیری و استدلال جمینای شد. من راهنمای قدمبهقدم یا نکات خاصی برای چالشهای بازی ارائه ندادم. تنها در یک مورد، به جمینای یادآوری کردم که برای گرفتن کلید بالابر باید دو بار با یکی از شخصیتهای بازی صحبت کند—که این یک باگ شناختهشده در نسخه اصلی بود و بعداً در Pokémon Yellow اصلاح شد.»
او همچنین افزود که «Gemini Plays Pokémon» هنوز در حال توسعه است و چارچوب آن بهمرور بهبود مییابد.
نتیجهگیری:
این دستاورد نشان میدهد که هوش مصنوعی گوگل در حال پیشرفت در انجام وظایف پیچیده و غیرمعمول است، هرچند که هنوز به کمک انسان نیاز دارد. آیا در آینده شاهد هوش مصنوعیهای کاملاً مستقل در بازیهای ویدیویی خواهیم بود؟ زمان پاسخ این سؤال را مشخص خواهد کرد.