راهحل کمبود جای پارک در پایتخت چیست؟

گفتوگو|

رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ضمن اشاره به اینکه در طول تمام سالهایی که خودرو وارد شهر تهران شده موضوع پارکینگ به عنوان مسئلهای فرعی در نظر گرفته شده است، گفت: به جای اینکه پول شهرداری به سمت پارکینگ سازی رود، منابع باید به سمت توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی و حمل و نقل پاک برده شود.
یکی از مشکلاتی که اغلب شهروندان تهرانی با آن مواجه هستند و در بسیاری از موارد کلافگی و سردرگمی آنها را به همراه دارد مسئله جای پارک در سطح شهر تهران به ویژه در مکانهای شلوغ و پرجمعیت است. کمبود جای پارک در پایتخت به نحوی است که بسیاری از شهروندان برای رفتن به مکانهای شلوغ با خودرو شخصیشان دغدغه جای پارک را دارند این مسئله علاوه بر شهروندان گردشگران پایتخت را نیز درگیر کرده است.
تاکنون اقدامهایی نیز برای حل معضل از جمله ساخت پارکینگهای طبقاتی عمومی و ساخت پارکینگ برای مجتمعهای تجاری صورت گرفته است، به گفته مجید امانی، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران هزار واحد پارکینگ طبقاتی در دو سال گذشته به مردم شهر تهران تحویل داده شده و بیش از ۲ هزار واحد پارکینگ دیگر نیز در حال احداث است. اما کمبود جای پارک در پایتخت به حدی است که با وجود این اقدامها نیز همچنان با این معضل روبهرو هستیم.
بسیاری از بناهای مسکونی، اداری و تجاری با کمبود شدید پارکینگ اختصاصی مواجه هستند
در همین رابطه سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در گفتوگو با میزان ضمن اشاره به اینکه موضوع پارکینگ یک مسئله قدیمی در تهران است، گفت: متاسفانه در طول تمام سالهایی که خودرو وارد شهر تهران شده موضوع پارکینگ به عنوان مسئلهای فرعی در نظر گرفته شده و حاصل این امر این است که بسیاری از بناهای مسکونی، اداری و تجاری چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی با کمبود شدید پارکینگ اختصاصی مواجه هستند و همین امر سبب بروز مشکلاتی نظیر پارکهای حاشیهای که یک خط عبوری را به طور کامل از ترددهای شهری گرفتند و همچنین سرگردانی خودروها برای پارک کردن در معابر شهری شده که امروز به صورت عیان در شهر تهران شاهدش هستیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی اینگونه قلمداد شده که شهرداری پارکینگ بسازد و با پارکینگ عمومی این مسئله را حل کند، ادامه داد: این در حالیست که با توجه به کمبود شدید پارکینگ در تهران با ساخت پارکینگ عمومی مسئله قابل حل نیست چرا که بحث چند صد هزار فضای پارکینگ است که هر واحد کسب و کار، اداری و مسکونی باید به طور اختصاصی داشته باشد و از لحاظ اقتصادی و منابعی که در اختیار شهرداری است انجام چنین کاری امکان پذیر نیست و منطق نیز ندارد چرا که نیازهای هر بخش باید توسط خودشان تامین شود.
منابع شهرداری باید به سمت ساخت تاسیسات و امکانات حمل و نقل عمومی شهر برده شود
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران افزود: به جای اینکه پول شهرداری به سمت پارکینگ سازی رود و این موضوع در اولویت قرار گیرد منابع شهرداری باید به سمت توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی و حمل و نقل پاک رود تا شهروندان بدانند اگر ماشین شخصی همراهشان نباشد امکانی برای حمل و نقل مناسب وجود دارد. متاسفانه گاهی اوقات شاهد این مسئله هستیم که گفته شده باید نهضت پارکینگسازی راهاندازی کنیم. این تفکر باید تغییر کند چرا که که با ساخت این پارکینگها همچنان میل استفاده از خودرو به صورت بی حد و حصر استمرار پیدا میکند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: ترجیح ما این است که به جای اینکه پارکینگهای طبقاتی ساخته شود و همچنان مردم را به استفاده از خودروی شخصی تشویق کنیم و شهرداری برای واحدهایی که پارکینگ ندارند پارکینگ بسازد منابع به سمت ساخت تاسیسات و امکانات حمل و نقل عمومی شهر برده شود.
انتهای پیام/