ترافیک پایان سال؛ نقش مسئولان و سهم مردم چقدر است؟


یکی از مباحث تکراری در کلانشهرها خصوصا در روزهای پایان سال افزایش ترافیک و مدیریت این موضوع در خیابانها، خصوصا در اطراف بازار مراکز خرید است؛ مدیریت این موضوع اما علاوه بر عزم مسئولان از طرف مردم نیز باید در دستور کار قرار گرفته تا تلاش برای کاهش این معضل به جزوی از رفتار شهروندان تبدیل شود.
هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک میشویم اشتیاق و عجله خانوادهها و ترافیک گرهخورده کلانشهرها پررنگتر میشود. در همین رابطه سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با میزان با بیان اینکه در روزهای پایانی سال گذشته حدود ۳۱ درصد بر ترافیک داخل شهر افزوده شد و این مهم به دلیل فرارسیدن ماه مبارک رمضان و برنامههای افطاری و برگزاری هیئتها مراسم متعدد در شبهای احیا افزایش قابل توجهی یافت.
وی به تدابیر پلیس راهور برای مدیریت ترافیک این روزها و شبها اشاره و تاکید کرد: همکاران ما از ۱۳ اسفند ماه به صورت دو شیفته و ۱۰۰ درصدی در خیابانها حضور دارند و این مهم تا پایان اسفند ماه ادامه خواهد داشت. طبق آمار ترافیک از ۱۳ اسفندماه نسبت به ماه قبل به میزان ۱۴ درصد افزایش و نسبت به اسفند ۱۴۰۲ به میزان ۳۱ درصد افزایش داشته است. عامل این رویداد، افزایش حضور مردم به همراه خودروهای خود برای خرید پایان سال است .
سرهنگ کشیر با اشاره به این نکته که طول ترافیک شهر تهران امسال نسبت به سال گذشته ۶درصد بیشتر شده است بیان کرد: بررسیها حاکی از آن است که هر شهروند تهرانی روزانه یک ساعت از وقت خود را در ترافیک هدر میدهد. در حالی که گره ترافیکی تهران هر سال کورتر شده و راهحل این معضل چیزی جز توسعه حملونقل عمومی نخواهد بود.
وی به همراه شدن ماه رمضان با نوروز اشاره و بیان کرد: با شروع ماه رمضان و برگزاری برنامههای متعدد افطاری و مراجعه به مراکز خرید زمینه افزایش عبور و مرور در خیابانها را فراهم کرده است. زیرا مراجعه به مراکز خرید و استفاده از خودروهای تک سرنشین نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ توصیه کرد: شهروندان از پارک دوبل در نزدیک و یا مقابل مراکز خرید و خیابانها خودداری کنند. هرگونه توقف بیجا با ایجاد سد معبر روبهرو خواهد شد و گره ترافیکی ایجاد میکند. ضرورت دارد تا شهروندان خودروهای خود را در پارکینگهای اطراف فروشگاهها پارک کنند تا عبور و مرور روان در خیابانها شکل گرفته و چالش و یا مشکلات برای سایر شهروندان به حداقل برسد.
تامین جای پارک مراکز خرید بدون پارکینگ توسط شهرداریهای مناطق
پوریا علیمردانی سرپرست سازمان حمل و نقل وترافیک شهر تهران نیز درباره گرههای ترافیکی پایتخت در روزهای پایان سال در گفتوگو با میزان گفت: حل مشکل ترافیک آن هم در روزهای پایانی سال بر عهده پلیس راهور است. برخی از مراکز خرید که در گذشته ساخته شدهاند بدون پارکینگ در نظر گرفته شدهاند و این به مشکل ترافیک میافزاید، اما پیگیری کردهایم تا بتوانیم به کمک شهرداریهای هر منطقه پارکینگهای این مراکز خرید را تامین کنیم.
گسترش، توسعه و حرکت به سوی «دیجیتال مارکتینگها» گره را باز میکند؟
در همین رابطه عباس محمدیان جامعهشناس و مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با میزان ضمن بررسی علل و عوامل افزایش ترافیک در روزهای آخر سال گفت: نوروز به عنوان یکی از اعیاد اصلی و قدیمی در ایران شناخته میشود و در کنار خود آیینها و فرهنگهای گسترده و عمیقی را به همراه دارد. یکی از آیینهای نوروز خرید است که زمینه ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی را فراهم کرده است.
وی افزود: برای کمرنگتر شدن این مشکل نیاز است تا با پیشرفت توسعه و فناوری در سراسر دنیا ما نیز با تحولات همگام شویم و به همین دلیل شکلگیری سازوکارهایی که از طریق آن فروشگاههای بزرگ بتوانند فروش آنلاین و یا فروش در فضای مجازی داشته و در عین حال اعتماد مردم را جلب کنند نیاز است. اگرچه متاسفانه برخی رویدادها و کلاهبرداریها سبب شده، اعتمادسازی و خدماترسانی از طریق فضای مجازی جایگاهی برای مردم نداشته باشد.
محمدیان ادامه داد: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی راهکاری دیگر برای کاهش ترافیک در روزهای آخر سال است. البته این مهم چیزی از وظایف پلیس راهور و شهرداری که تنظیم کننده جریان ترافیک شهرها محسوب میشوند کم نمیکند.
این جامعهشناس تصریح کرد: گسترش، توسعه و حرکت به سوی «دیجیتال مارکتینگها» البته زیر نظر متولیان؛ نکتهای مهم و راهگشا برای کاهش بسیاری از ترافیکهای خیابانهای منتهی به مراکز خرید محسوب میشود.
محمدیان گفت: برخی از قوانین قدیمی و ناکارآمد هستند مثلاً قوانین که برای آموزش در مدارس در نظر گرفته شده همگام با توسعه پیش نرفته و درعین حال نتوانسته به فرهنگسازی و احترام به حقوق دیگران بپردازد. از این رو میبینیم در شب عید ترافیکهای عظیمی در نزدیکی مراکز خرید شکل میگیرد، حتی در این میان کشمکشهایی بین افراد نیز برای مسائلی مانند جای پارک خودرو و حق تقدم به وجود میآید، احترام به حقوق دیگران جزو نکاتی است که باید در دوران کودکی و نوجوانی در درون افراد هنجارسازی شود.
وی با بیان اینکه کمکاری در حوزه آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملا محسوس است گفت: باید توجه کرد که انیمیشنها یکی از بهترین عناصر انتقال دهنده فرهنگ برای جامعه امروز محسوب میشوند. زیرا بهرهگیری از زبان هنر مقولهای رسانا بوده و در کمترین زمان بهترین بهرهوری و فرهنگسازی را با خود به دنبال دارد. نمونه بارز آن انیمیشنهایی بود که در دهه ۸۰ برای گسترش فرهنگ رانندگی ساخته شده بود و به سرعت توانست برخی از مفاهیم را در جامعه درونی کند.
ظرفیت عاطفی و روانی نقش مهم و موثری در شکلگیری بسیاری از ترافیکها دارد
عباس نعیمی جورشری دیر گروه جامعهشناسی حقوق انجمن جامعهشناسی ایران نیز در گفتوگو با میزان درباره فرهنگسازی جهت کاهش ترافیک گفت: مقوله ترافیک را میتوان از دو زاویه مورد بحث و بررسی قرار داد یک بخش آن به زیرساختها و حکمرانی متصل بوده و بخش دیگر آن به فرهنگ عمومی اشاره دارد. در این میان نقش خرده فرهنگها را نمیتوان نادیده گرفت، زیرا هنجارهای فرهنگی تابع متغیرهای متعددی هستند.
وی ادامه داد: آمارهایی که درباره ترافیک سخن میگوید نیز نمودارهای مشخصی را نشان میدهد که ارتباط قوی ترافیک و رفتار مردم در تنوعهای اقلیمی را اثر بخش و بازیگردان نشان میدهد. در شهرهای شلوغ و پرتراکم که از همه اقلیمها و فرهنگها حضور دارند، گزارههایی وجود دارد که با ترافیک و رفتارهای ترافیکی با عنوان «انبوه» ارتباطی مستقیم دارند. اینجاست که تئوری «مدارای اجتماعی» شکل میگیرد و عنصر سنت نه با آن معنای نگاه دینی بلکه جامعه قدیمی و فرهنگ از جمله عوامل موثر و محوری محسوب میشوند.
نعیمی افزود: وقتی افراد برای یک هدف «خرید شب عید» به خیابانها میآیند، شاهد شلوغی و ترافیک بسیاری در نقاطی خاص و خیابانها اصلی بوده که اضافه بار خود را به خیابانهای همجوار منتقل کرده و نارضایتیها شکل میگیرد و چون متاسفانه زیرساختها به درستی شکل نگرفته و در عین حال فشارهای اقتصادی نیز دغدغههایی برای مردم به دنبال داشته آستانه تابآوری کاهش یافته و این موضوع درگیری و کشمکش و در نهایت ترافیک را به دنبال دارد.
وی به مفهوم «شهروند انسان» اشاره و بیان کرد: این مفهوم به معنی در نظر گرفتن حق حضور برای دیگران است که از «فهم مدنی» پیروی میکند و نوعی زیست مدنی به شمار میآید. «شهروند انسان» مدارا با اطرافیان را افزایش داده و آن را مد نظر دارد، در چنین شرایطی احتمال درگیری بین افراد کاهش یافته و عنصر ترافیک کمتر به چشم میآید. یکی از عناصر ترافیک، تصادف و در ادامه کشمکشهایی است که بین افراد بر سر جای پارک و یا حق تقدم شکل میگیرد. در چنین شرایطی افراد همواره حق را به خود میدهند، حتی در استفاده از حمل و نقل عمومی نیز خود را موظف ندانسته و ماشینهای تک سرنشین را وارد خیابانها میکنند.
این جامعهشناس تاکید کرد: لزوم توجه به مولفه «مدارا» به عنوان یک رویکرد اثر بخش در کاهش ترافیک مورد توجه است. زیرا این مقوله جزو تئوری «مدارای مدرن» دستهبندی میشود و ارتباط مستقیم با ظرفیت عاطفی افراد دارد. پیمایشهای انجام شده نشان میدهد، ظرفیت عاطفی و روانی نقش مهم و موثری در شکلگیری بسیاری از ترافیکها دارد.
نعیمی بیان کرد: برای اینکه افراد را متوجه آسیبهای ناشی از «سودگرایی فردی» کنیم، باید در ابتدا به افراد یادآوری کنیم که سنتها و آداب و رسوم ایرانی ریشه در فرهنگی عمیق دارد. در گذشته افرادی همانند عیاران و جوانمردان و افرادی مانند پوریای ولی داشتیم که الگو و شاخصی برای مردم محسوب میشدند. این افراد نمونههایی از انسان قانونمند را به نمایش میگذاشتند که بر اساس تعالیم دینی و در عین حال سنتی ایران حرکت میکند.
وی تصریح کرد: رسانهها و فضای مجازی نقشی مهم و موثری در مدیریت ترافیک دارند و میتوان با کمک پویانمایی و یا انیمیشنها این مهم را انتقال دهند، مشکل ترافیک شب عید و دردسرهای خرید آخر سال فقط با تلاش مسئولان حل نمیشود؛ ما مردم عادی که بازیگران اصلی این ماجرا هستیم هم باید آستینها را بالا بزنیم و برای کاهش ترافیک و دردسرهای خرید آخر سال تلاش کنیم.
انتهای پیام/